Gå till innehåll

Salifert magnesium


nike83

Rekommenderade inlägg

Har lite för låga värden på Magensium och Calcium! De ligger på 1170 resp 385. Jag ser nu att det står på förpackningen med Slaifert Mg citat "1 level beaker in 1 cup of fresh water" Betyder det att jag måste ta vatten från kranen eller ta osmosvatten, och inte kan ta vattnet jag har i karet och blanda ut saltet med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd osmosvatten. Innan du börjar justera in Mg och Ca så försäkra dig om att du har den salthalt som du vill ha. Förmodligen mellan 1.023 - 1.025. När detta är gjort så öka först Mg, när Mg har klättrat upp till rätt nivå så är det troligt att ditt Ca följt med 'automatiskt' en bit.

Om ditt Mg inte verkar öka trots att du dosserar så ta det ändå lugnt och följ instruktionerna på förpackningen. Av någon anledning så kan det ibland ta några dagar eller några veckor innan man kan mäta sig till höjningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd osmosvatten. Innan du börjar justera in Mg och Ca så försäkra dig om att du har den salthalt som du vill ha. Förmodligen mellan 1.023 - 1.025. När detta är gjort så öka först Mg, när Mg har klättrat upp till rätt nivå så är det troligt att ditt Ca följt med 'automatiskt' en bit.

Om ditt Mg inte verkar öka trots att du dosserar så ta det ändå lugnt och följ instruktionerna på förpackningen. Av någon anledning så kan det ibland ta några dagar eller några veckor innan man kan mäta sig till höjningen.

salthalten ligger på 1.024-1025 enligt en optisk refraktometer.

då kör jag försiktigt med Mg, jag har räknat ut att jag med en "skopa" ökar min Mg med 7ppm per gång, så jag kör en gång om dagen så borde det vara en svag uppgång!

hur länge ska jag vänta med att kör med Ca ? på min Calcium-flaska, står det att man får köra med det en till två gånger i veckan... Det står också på flaskan att det innehåller magnesium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina koraller mår ok, vilket jag tror att de gör, så skulle jag ta det försiktigt med Ca tills Mg har nått den nivå du vill ha. Det kan ju bli lite dumt om även Ca innehåller Mg.

Det som står på Ca flaskan är ju bara någon slags rekommendation. Hur ofta du skall tillsätta Ca beror ju enbart på hur stor din förbrukning är.

Dina nuvarande värden på Mg och Ca är inte ens i närheten av några katastrofvärden, så ta det lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att Magnesium är en stor del av salthalten i vattnet så när du tillför magnesium så kommer salthalten att stiga. Kolla därför salthalten hela tiden när du höjer värdet.

När jag använt Saliferts Magnesiumpulver har jag tillsatt det försiktigt direkt i sumpen under stark cirkulation. Det löser sig väldigt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...