Gå till innehåll

Hjälp! Algerna tar över karet


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Tack för råden!!

Det blev ett vattenbyte på ca 25 liter (10%) Jag tog en smal slang och sög upp skiten. Det blev en riktig algsoppa. Dom gröna algerna fanns under det röda slemmet, de var döda och ganska lätt att dra loss från stenen.

Nu ser akvariet lite bättre ut.

Jag har sex eremiter och två orm sjästjärnor. Hade turbosar och tigersnäckor tidigare men dom dog. Ska skaffa nya men de är alltid slut i butiken. Har många hundra små snäckor som kommer fram när jag släcker ljuset.

Testade vattenvärderna och dom var OK

Fosfat är mindre än 0.03 och nitrat ligger på 5 med saliferts tester.

KH ligger på 9.3

Ph på 8, hur får man upp det till 8.3?

Fortsätter kampen mot algerna. Men det som är bra är att man samtidigt lär sig massor om hur systemet funkar.

Lilla Nemo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering:

Har lagt i ca 10 kg levande sand för att få igång bakteriestammen i karet. Jag har köpt en massa turbosar och eremiter samt en Valencienna puellaris och en Salarias.

Jag har även börjat tillsätta ultra life varje kväll plus att jag försöker balansera upp vattenvärderna. Det har faktiskt blivit lite bättre. Cyanon verkar inte vela få fäste i den nya sanden lika lätt, kvar finns dock cyano på de översta stenarna men jag försöker inte vara där och peta så mycket för det verkar som att det sprider sig lättare då.

Finns det några risker med att köra med ultra life varje dag en tid framöver??

Ska försöka posta lite bilder senare när jag har tid.

Lilla Nemo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...