Gå till innehåll

Hjälp! Algerna tar över karet


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Av rubriken så förstår ni vad som är på väg att hända. Har länge kämpat mot dessa gröna alger i mitt kar men de kommer alltid tillbaka. Problemet uppkom efter att vi flyttade akvariet i april och jag har vitagit en massa åtgärder men den gröna mattan kommer ständigt tillbaka.

Mina vattenvärden enligt salifert är:

ph: 8

Kh: 9.9

Ca: 425

Mg: 1320

No3: 10

Po4: 0.03

Har vidtagit följande åtgärder:

*Mekanisk rengörning: har tagit upp det värst drabbade stenarna 2 ggr och skrubbat dem rena från alger.

* I flera veckor bytt 10% eller mer av vattenvolymen för att få ner No3 (Osmosvatten såklart)

*Balanserat Ca och Mg

*Nyligen tillsatt Zeolith + Rowa phos +aktivt kol i ytavrinningsfacket.

* Har även lagt i lite ny levande sten varav jag krossade hälften och lade ner i ytavrinningen så att det skulle bli mer yta för nedbrytarbakterierna att växa på.

*Tillsätter lite ultra bak och Ultra min s som bakterienäring. typ 0.5 ml

Jag gjorde ett vattenbyte igår och nu blomstrar algerna igen på nästa alla stenar. Så här ser det ut ikväll och det har vuxit på en eller två dagar bara.

Har dessutom börjat få brunröda alger på botten.

Använder MH belysning 5 timmar / dag men nu måste jag kanske sluta helt med det och då mår stenkorallerna piss.

Vad ska jag göra? Är desperat!!

Jag börjar snart tappa hoppet om att jag ska få ordning på karet, känns jättetrist med bakslag. Jag kämpar och lägger ner mycket tid men det blir ju bara så här hela tiden.

post-3366-14468915975076_thumb.jpg

post-3366-14468915975212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska nyligen fått upp MH armaturen ovanför akvariet och ökar belysningstiden succesivt för att det inte ska bli så mycket alger.

Kör med två t5 rör som också finns i armaturen när inte MH belysningen är tänd.

Tycker mig se att algerna växer till sig fortare när MH belysningen varit på samt att de här bruna algerna kommer då också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är stenen begagnad?

Hur gick flytten till? Tog det ett tag innan uppstart? (Det jag söker är om det finns fosfat som lackas ur stenen)

Att skrubba stenen tror inte jag är någon lösning, det bara förstör den.

Saliferts fosfattest är ren skit, stämmer inte överhuvudtaget och antagligen har du högre än det visar.

Det som börjar visa sig i sanden tycker jag ser ut som cyano och inte alger. Dem kan motverkas med mekanisk störning och tillsättning av Ultrabak och ultralife, bak kör du redan. Min erfarenhet av Ultramin S är att det göder cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade karet för ett år sedan och köpte då en större mängd sten från butik ca 27 kg. Köpte därefter lite begagnad sten, senaste var ca 5 kg för tre veckor sedan.

Har väl sammanlagt 35-40 kg sten i karet.

Tyvärr var stenen packad i frigolitkartonger två dygn när vi flyttade. Hade mycket akvarievatten i kartongerna men det kanske gjorde stor skada ändå?

Har fått fosfatvärdet mätt i butik (med ett bättre test antar jag och då var det på 0.09.

Ska jag sluta eller sänka dosen av ultra min s? Ska jag tillsätta ultralife istället?

Tacksam för råd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar inte svara på om stenen tog skada av flytten.

Har ni mätt silikat? För när jag fick lite gröna tussar i mitt mantiskar körde jag Ultra Sil och de drog sig tillbaka ganska snabbt. Jag antar att fosfaten fortfarande var ganska hög, men algerna gick tillbaks ändå. Menar inte att du skall köra Ultra Sil för du känner ditt eget kar bäst, men det funka för mig.

Beror på varför du doserar Ultra min S. Om det är som näring till bakterier kan du sluta för ultra min s är väl aminosyror och vitaminer till koraller. Jag såg en tillväxt av cyano när jag började dosera ultra min s, slutade och det försvann. Liknande erfarenhet har jag med kiselalger i sanden, men det var i ett skummarlöst kar.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick bruna alger som fäxer som tofsar och jag kör med ultra sil men jag bytade hade glömt bort det när jag va borta en längre tid så jag hade mycket sådan skit i karet men byta det och kolet sedan i med en sjö hare och på mindre än 2 veckor så var det borta fungerade för mig så prova det och det är inte så dyrt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska hoppa över vattenbytet ett par veckor eftersom tillsättning av nya spårämnet etc. med saltet triggar algtillväxt.

Som Havre är inne på så kan U-minS/bak indirekt ha med cyano att göra eftersom det driver ner näringsvärden och cyano brukar dyka upp när nitrat/fosfat sjunker.

Undrar om ditt Kh stämmer med testet, cyano brukar inte trivas isåpass högt KH - Jag skulle tillsätta kalkvattan (calciumhydroxid löst i osmos) som är effektivt mot fulalger av den här typen. används försiktigt dock....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag fick problem med algtillväxt när jag körde med ultramin s och ultra organic samt ett korall foder från tropic marin. Jag slutade med alla dessa tillsatser skrubbad rent stenar och rutor med en diskborste och körde med mekanisk filtrering under en tid tillsatte även ultra life och skummade blötare, detta hjälpte mig men inte säkert det hjälper i ditt fall dock.

men att stenen legat i frigolit lådor i två dagar har naturligt vis gett en viss död av bakterier som läcker ut som fosfater för dig det är jag ganska säker på, prova med någon fosfatremower och kol.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla preparat som innehåller kolkälla driver ner näringsvärden och pH/kH, detta ger bra förutsättningar för fulalger typ derbreasia(trådalger) cyano och dino´s att få ett konkurransövertag i framförallt gamla kar som gått med högre näringsvärden tidigare.

Så om man samtidigt överdoserar med organiska spårämnen typ Organics och korallfoder som innehåller organiska ämnen så kan man temporärt få ökad tillväxt av alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så att driva ner näringsämnena tar bort vissa alger men skapar förutsättningar för andra fulalger?

Jag ska sluta med ultra bak och ultra min s ett tag och se om algerna drar sig tillbaka. Jag kör ju redan med zeovith, rowa phos och aktivt kol så det kanske hjälper.

Min sjöhare får mycket mat iaf.

Kommer att vara borta två veckor nu så det blir inga vattenbyten. Är lite nervös över hur det kommer att se ut i karet när jag kommer tillbaka.

Funderar på att prova med ultra life. Går det att ha i filterpåse?

Tack för råden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ultralife är ett pulver som ska spädas i vatten, så det är nog svårt att ha i en filterpåse - däremot kan du väl ha en flaska färdigblandad (som ska skakas innan tillsättning) om du har någon som vattnar karet med du är borta.

doseringen är ju inte kritisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har kommit hem efter att ha varit borta ca 2 veckor. Min sambo har tagit hand om akvariet och han sa att det bara hade kommit LITE alger. När jag kom hem fick jag världens chock. Cyanoalger blommar i hela karet på nästan alla stenar. HJÄLP vad gör jag nu???

Har ju som jag beskrivit tidigare försökt bli kvitt alla grönalger. Åtgärdat med lite zeolit och rowa phos samt aktivt kol. Har slutat med ultra bak och Ultra min s innan jag åkte. Nu har grönalgerna dragit sig tillbaka och vad som ser ut att vara cyano har tagit över och vuxit över det gröna. Det verkar vara ett krig mellan de gröna och röda algerna och nu har de röda vunnit.

Jag har kämpat så länge för att få ordning på karet och nu kommer detta bakslag. Hur ska jag få bort det röda slemmet från stenarna på bästa sätt? Och vad botar karet från cyano?

Har ej hunnit kolla vattenvärderna än. Korallerna ser ok ut.

Tacksam för råd!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano brukar väl vara ganska enkelt att suga upp med hävert. Har du en lagom tunn slang (tunn så att du inte suger bort för mycket vatten) så kan du suga upp cyanon.

Om du kan fixa ännu högre vattenflöde med en extra pump så blir det svårare för cyanon att fästa, då den inte sitter fast så bra på underlaget. Buffra upp till ett högt KH och pH-värde är också bra.

Om du "bara" har problem med dessa röda slemalger så finns det effektiva medel. Jag har själv provat "Ultra Life Red Slime Remover" som är mycket effektivt mot dessa. Skummaren blir tokig i någon dag efteråt, men annars var det inga biverkningar. Sök på detta preparat på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med de 2 föregående inläggen, men utöver det så skulle jag helt sluta med tillsattser som UltraBak, UltraMin och liknande. När man har problem så är det svårt att veta vad som triggar problemet, men samtidigt ganska lätt att dra ner på tillsattser eller kanske helt sluta med dem ett tag.

Dina värden som presenteras i början av tråden är ju 3 veckor gamla. Mät igen och var så noga du bara kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen, är det bara jag eller ser man inga eremitkräftor på bilden? Hade själv problem med alger men efter att vattenvärdena hämtat sig, reducerades tillväxten. Men innan man öser kemikalier i karet, löser ofta ett par extra eremiter problemet. Mot cyanos funkar det rätt bra att rikta en pump mot det beträffade stället, funkar också rätt bra. @Greger: varför skall han inte göra för stora vattenbyten? /Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två skäl :

1. vattenbyten tillför nya spårämnen och näring till cyanon

2. man strävar ju efter att hålla alla förändringar i karet så små som möjligt, därför är det bättre att göra små vattenbyten i storleksordningen om 10% 1gång i veckan än 30% en gång i månaden (om det nu inte gäller total katastrof)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte också vara något som har skadats under flytten? Jag menar ju att det är ju känsliga varelser i denna lilla vattenvärld. Har du kollat så alla invånare är där. Det kan ju också vara smådjur som kan ha strökigt med, t.ex. krabbor eller nåt. Ligger de och ruttnar är det inte konstigt om värdena stiger.

Lycka till!

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...