Gå till innehåll

Hur mycket ljus är FÖR mycket???


Jensan72

Rekommenderade inlägg

Har precis köpt Mh-belysning på 2X150W + 11W blåljus samt att jag använder 2st 54W T5.

De få koraller som finns har dragit ihop sig och verkar inte tycka det nya ljuset är trevligt alls.

Jag har läst att man ska bruka ca 1W/L och jag har för tillfället ca 1,2W/L - Vårt akvarie har en volym på 350 L

Flöde på 6700L/h kommer öka med 2000 till nu i dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis köpt Mh-belysning på 2X150W + 11W blåljus samt att jag använder 2st 54W T5.

De få koraller som finns har dragit ihop sig och verkar inte tycka det nya ljuset är trevligt alls.

Jag har läst att man ska bruka ca 1W/L och jag har för tillfället ca 1,2W/L - Vårt akvarie har en volym på 350 L

Flöde på 6700L/h kommer öka med 2000 till nu i dagarna.

Hur mycket körde du med innan ?

Man ska öka försiktigt så att du inte bränner korallerna.

Det gäller både intensitet samt hur länge du har lyset på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en Goniopora sp. en Tubastrea sp (sitter skyddad) någon lila gorgonia fragg (lite skyddad)- fragg av Capnella sp. av Sarcophyton sp Xenia Seriatopora hystrix och encrusting Montipora samt Tubastrea sp.

Från början hade vi de 2 T5 rören på 54W tot 108W mot nu tot 408W - blåljusen på 11W då...

Vad händer om man bränner korallerna - dör de lr kommer dom sig ifa de flyttas på???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstenker att du rokat brenna korallerna... det ar en ganska dramtisk ljusskiftning.. och dessutom heltnyalampor samt armatur.. ar heltklart en chock for korallerna

mitt tipps ar att hojja armaturen en bit ytterligare, eventuellt dra ner lite po ljustimmarna och kanske flytta ner lite koraller.. osv...

Och japp korallerna kan do av detta.

Hoppas det inte ar so farligt och att det loser sig.

Mvhh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör öka din cirkulation över korallerna i samband med att du ökar ljusmängden. Det finns mycket som tyder på att cirkulationen är kritisk för att transportera bort öveskottsyret som blir resultatet av fotosyntesen. Ju kraftigare ljusflöde - desto högre fotosyntes - desto mer restproduktion av syrgas - desto högre risk för aktiva syreradikaler.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...