Gå till innehåll

Ljusval


Bostelin

Rekommenderade inlägg

Jag ska köpa ny belysning till mitt kar men har fått beslutsångest... Hoppas jag kan få lite input från ljuskunniga här på forumet.

Mitt kar är 110*45*45, 222 liter. Jag vill inte behöva känna någon begränsning i vad jag kan hålla för koraller pga av för dåligt ljus. Men samtidigt vill jag även kunna hålla mindre ljuskrävande som olika skivanamoner.

(När det gäller T5 så är 39w av rätt längd.)

Vad hade ni valt?

Mina egna tankar går i dessa banor:

Alt 1 punktbelysa med 150w mh . Och placera mindre ljuskrävande koraller längre bort från denna. ( tex med denna: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=931⊂=0&page=1 )

Alt 2 T5 ramp med 39w rör(från 4 upp till 8 rör). Nackdelen med detta är ju att jag inte kommer att få några mörka partier i karet. Men det går kanske att lösa genom att sätta ljuskrävand högt och de andra lågt.

(Tex med denna från aquastyle http://www.aquastyle.se/images/prodimages/AQ-9800-2.jpg )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig inte tillräckligt händig för att våga mig på ett hemmabygge. Så jag planerar att köpa en ramp. Och har kommit fram till att T5 nog är rätt val.

Var iväg idag och pratade lite med min handlare och fick uppfattningen att om jag väljer 4 rör så bör jag nog undvika de mest ljuskrävande korallerna. även om det kan funka. 6 rör är ett bättre val om jag vill ha den inriktingen.

Själv var jag inne på en ATI sunpower ramp. Men blev avrådd från detta märke. Varför vet jag inte riktigt. Blev lite förvånad över detta då jag kände mig rätt övertygad om att det vore ett bra val. Oavsett om jag väljer 4 eller sex rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI har lite svårt att producera i större mängd och den svenska importören fick (knappt) några enheter att saluföra. Tror det hela sket sig mycket tack vare det.

Det florerar även (i mina ögon) felriktade saker som skulle påvisa att dom har låg kvalitet, något jag inte kan riktigt hålla med om. ATI-skummaren jag hade (Bubblemaster 200) var helt enkelt den bästa skummare jag hittills har använt och jag var mycket nöjd med den.

Ballaster går sönder, det ser jag bevis på från jobbet - om det är olika tillverkares val av märken eller annat, men dom håller ingen evighet. Sedan förekom det tidigt en del leveransproblem med barnsjukdomar för Sunpower och framförallt Powermodule, men dom sägs vara borta.

Att tillägga; det är en ny EU-lag som säger att ljusramper ska vara dränkbara, något som satt käppar i hjulen för bland annat Fauna Marin. Kan för mitt liv inte tänka mig att ATI (eller någon annan tillverkare) skulle vara något undantag i denna härva.

Själv fick jag leta utomlands efter min enhet. Får väl göra en rescension så fort den anlänt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...