Gå till innehåll

Hur mäter man Krypström?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Jag har klurat lite på hur man skall gå tillväga för att mäta krypström i karet, nån som kan ge en snabb "for dummies" lektion?

Har en multimeter men hur skall jag ställa in den för att få en korrek mätning och behöver jag prova vid olika punkter i karet etc...

Vore tacksam för lite hjälp.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är inte expert på något sätt men jag skulle ha ställt först in multimetern på växelström Sätt den först på 230v och trappa sedan ner mot 10 mv eller något sånt.., stoppa den röda stickan i vatten/ramen... sen stoppat den svarta i "jord" i ett vägguttag..(dvs INTE ner i något av hålen!!!!! )

men jag rekommenderar att du tar andras råd före :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen enkel metod.

Det första man bör tänka på ström från vad till vad. Nästa steg borde vara att dra ur alla elkontakter. Koppla in en jordprob av titan och mät om det går ström till jord. Var finns jord? Kan man använda skyddsledningen i elsystemet eller vattenledningen eller måste man slå ned ett spett utanför huset och koppla in sig på det. Så utesluter man fel på grund av skiftande jordpotential. Nästa steg bör vara att mäta ev ström från jordkontakterna på elkontakterna till jord utan att spänning är inkopplad till pumpar eller belysning. Ofta är nollan och skyddsledaren några volt på grund av bristande balans mellan faserna i elsystemet. Sedan kopplar man in en elprodukt åt gången och kollar om de ger ström i titanproben. Och vänder på stickproppen. Efter det kollar man två och sedan tre åt gången.

Jag gjorde nu en enkel test på mitt system. Spänning med titanprob i ett kar 0,81v till 0,88v växel mot mig stående på golvet. (Olika platser). Utan jord prob var spänningen 34v volt ungefär mot mig och 37v mot skyddsledningen. Strömmen i jordproben är 0,40 - 0,42mA när den är kopplad till skyddsledningen. Med titanprob får jag inga stötar i småsår på fingrarna. Utan jordprob får jag det ofta. Men jag kan inte se skillnad på fiskar eller koraller med eller utan jordprob.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hoppas inte det gör något om jag lånar denna tråd.

Fick en pärla när jag stopade ner handen i avkarie precis.

Följande mätningsresultat fick jag.

Returpump, 23V

+Skummare 30volt

+Fosfatfilter 35volt

+2stremar 50volt

Hur i hela fridens namn kan detta vara möjligt? Alla prylar är nya, har varit igång i snart 4-5 veckor.

Man blir ju lite orolig, har aldrig känt detta tidigare när jag är i akvariet.

Gjorde ett test precis osså, endast min högertumme får jag stöten.

Är inte pumpar mm vattentäta och helt isolerade från vattnet?

Tack för lite diskuation om detta fenomen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får väl mäta med mulitmeter på milliampere eller nåt

Det är ju så jag fick fram spänningen. Ger inte så mycket utslag på strömmen. 0.02mA.

Frågan är vad som gör att pumpar mm som är köpta som dränkbara läcker ström. Som om köpa en Gortex jacka som läcker lite redan från början.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alltid en viss kapacitiv överföring mellan lindningarna i motorerna och omgivningen. Så en viss spänning blir det.

Och: Du har ett litet sår på höger tumme. Normalt sett så leder skinnet ganska dåligt och fördelar strömmen inåt. Med ett sår på tummen koncentreras strömmen dit och spänningen kan där bli så stor att smärtcellerna reagerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alltid en viss kapacitiv överföring mellan lindningarna i motorerna och omgivningen. Så en viss spänning blir det.

Och: Du har ett litet sår på höger tumme. Normalt sett så leder skinnet ganska dåligt och fördelar strömmen inåt. Med ett sår på tummen koncentreras strömmen dit och spänningen kan där bli så stor att smärtcellerna reagerar.

Måste ju vara ett sår under nageln då jag provat alla andra fingar. Tror även det är första gången jag är i vattnet och inte var strumpor på mig. Samt att jag brukar stå på en liten pall. Vilket isolerar mig från jord/skyddsjord.

Men 50VAC med 2mA ström är ju inget farligt men det är ju ganska hög spänning som läcker ut(unjefär som telefonuttaget), måste ju nästan ha med magnetfälten att göra, att vattnet är en ackumulator. Strömmen uppkommer ju då den resistans finns.

Väldigt intressant fråga som man får titta närmre på.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...