Gå till innehåll

Hjälp - kanelbrun alg


Gierth

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla,

Jag har sista veckorna fått allt mer av en alg som ser ut som om LS:en pudrats med kanel. Den är lätt att suga bort. Inget finns på korallerna och dom ser alla ut att må bra. Algen förekommer mest på LS från ca 10 cm från ytan och nedåt. Från början var det mycket lite på botten, men nu även där. Ser skit-tråkigt ut bokstavligt talat! Bajsbrunt var namnet.

Min första tanke var kiselalger. Jag gör ca 10% vattenbyte var 14 dag och jag använder osmos, dock utan silicat-filter. Hat testat silikater och finner att värdena är noll eller mycket nära noll i både osmosvattnet och i karet.

Då jag vet att Stig mfl. gillar utförliga fall-beskrivningar så fortsätter jag att rabbla data:

Har i över ett år belyst med 3*150 W MH (14000-20000) + 2*54 W T5. Bytte T5-orna för dryg månad sedan från JPLs Marin Blue till AquaMedics Reef Blue - kan väl inte va detta!?

Kämpar med att få ned näringsvärdena och var ett tag rädd för att jag hade för låga värden (i sommras) och släppte upp dem något och blev då givetvis skraj för motsatsen - för högt fosfat ca. 0,04-0,06, men har nu ny Rowa i rektorn och värdena är ca. 0,015-0,03. Blir dock bara allt mer bajsbrunt på stenarna.

Jag har efter semestrarna långsamt ökat doseringen av Ultra Bak till ca 2,5 ml per dag (fin hinna uppstår på glaset efter 3-4 dagar som jag kan torka bort med fingret). Samtidigt med detta brukar jag pytsa i en halv ampull bakterier av märke Ultra Bio.

Jag kör med Faunamarins Balling med spårämnes tillsats. Eftersom jag i våras körde med aktivt kol för att motverka korallkrig märkte jag att strontium och jod fick låga värden. Har därför sista 3-4 veckorna också tillsatt Reef Evulotions Coral San och Kombi San. DET ÄR HÄR JAG NU BÖRJAR MISSTÄNKA ATT PROBLEMET LIGGER så jag har inte tillsatt något sista veckan, men tycker ändå att kanel-bajset växer.

Tillsätter även lite K-balance för kaliumet.

pH skulle jag vilja ha högre (tack för hjälpen i tråd förra veckan) och har kört med luftslang utan större resultat.

Mina värden:

kH=10

pH=7,8-8,0 (kväll)

Nitrat=10

Fosfat=0,015-0,03

Ca=440

Mg=1260

Sr= ca. 4

Jod= svåravläst men lågt ca. 0,03 (fel på testet?)

Kalium=380

Si=nära noll

Någon som har en ledtråd.

Tillsatserna?

Låga eller höga näringsvärden?

Ljuset?

Annat...?

Tack på förhand!

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra med att mäta silikat i vattenet ligger i att det oftast är substratbundet så det troliga är att du har högre värden än vad som indikeras....

skippa dina spårämnestillsatser, jag har liknande erfarenheter. (kombisan och den andra)

du har full täckning för spårämnen via powertrace

Minska lite ultrabak om du får film på rutan, eller tillför mer biomateria för bakterierna att kolonisera (mer sten, zeolith etc).

ph kan drivas ned av forcerad denitrifikation, du kanske behöver mer LS i förhållande till belastning t.ex

kalkvatten är nog ett bra sätt att öka ditt pH, det binder dessutom troligen en del av de näringsämnen som orsakar problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha upp ditt Ph så kör med kalkvatten, det fungerar utmärkt. Jag ligger utan problem på 8,4 med kalkvatten.

Angående brunalgerna du skriver om så har jag samma 'problem'. På morgonen finns inget på bottengruset, under dagen ökar det riktigt ordentligt. Så där gör inte mitt höga Ph någon nytta. Jag har ett silikatmedel i sista osmostuben och jag inbillar mig att det blir bättre när jag byter medel. Min erfarenhet är att jag behöver byta medlet 3-4 ggr per år.

Jag tror inte dessa alger kommer pga låga eller höga näringsämnen. Jag har aldrig testat silikatvärdet i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra med att mäta silikat i vattenet ligger i att det oftast är substratbundet så det troliga är att du har högre värden än vad som indikeras....

skippa dina spårämnestillsatser, jag har liknande erfarenheter. (kombisan och den andra)

du har full täckning för spårämnen via powertrace

Minska lite ultrabak om du får film på rutan, eller tillför mer biomateria för bakterierna att kolonisera (mer sten, zeolith etc).

ph kan drivas ned av forcerad denitrifikation, du kanske behöver mer LS i förhållande till belastning t.ex

kalkvatten är nog ett bra sätt att öka ditt pH, det binder dessutom troligen en del av de näringsämnen som orsakar problemet.

Intressant med silikatet - undrar om fler haft problem nu efter allt regnande.

Ja, ska skippa Reef Evulotion

UltraBak har jag redan börjat att dra ned. Mer LS kan jag tyvärr inte knö ned! Däremot kan det ju va så att jag har lite gamal sten - mkt därför jag katalyserar med Ultra Bio.

Kalkvatten var det också som Vargklo mfl. förespråkade i min pH-fråga-tråd. Hum, intressant att det kan sänka näringsvärden, visste jag inte!

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha upp ditt Ph så kör med kalkvatten, det fungerar utmärkt. Jag ligger utan problem på 8,4 med kalkvatten.

Angående brunalgerna du skriver om så har jag samma 'problem'. På morgonen finns inget på bottengruset, under dagen ökar det riktigt ordentligt. Så där gör inte mitt höga Ph någon nytta. Jag har ett silikatmedel i sista osmostuben och jag inbillar mig att det blir bättre när jag byter medel. Min erfarenhet är att jag behöver byta medlet 3-4 ggr per år.

Jag tror inte dessa alger kommer pga låga eller höga näringsämnen. Jag har aldrig testat silikatvärdet i mitt kar.

Ja, det små bajsbruna liven gillar ljus och är något mindre på morgonen. De förekommer också enbart på belysta områden (är väl typiskt alger).

Jag har nu ingen silikattub, och dessa var slut på Triton sist jag var där. Jag fattade det som att man inte kan köra absorbenten i saltvatten (eller finns det någon sådan för silikat?), men skulle det funka med att hänga en strumpa i osmoskaret där jag har en cirk.pump?

Om det nu är silikat...??? Kiselalger kanske bara behöver lite silikat för att "gå igång" och får extra bost av förekomsten av andra näringsvärden som fosfat - kan det va så?

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=374⊂=11

Funkade alldeles utmärkt för mig när jag hade liknande problem i mantiskaret.

Detta låter intressant och läste det nyss på tråden om brunalger som startades av Stian.

På denna tråd läste jag också att du Greger rekomenderade Ozon - varför?

En annan rekomendation var att dra ned ljuset. Hur långt ned kan man gå utan att skada övrig fotosyntes i koraler mm. Kör idag MH i 9h och blåljus i 12h.

Sedan kom rekomendation efter rekomendation av kalkvatten. Hur är det nu? Kan jag då köra Balling som vanligt?

På Stians tråd rekomenderades att höja kH till 11-12. Där har jag varit och hade då inte en brun prick i karet. Jag tycker ju nu att kH 10 är väldigt OK, nästan högt. Kalkvatten höjer väl både pH och kH och det är väl det algerna inte gillar. Utbyte av lite Natriumbikarbonat i Ballinglösningen mot Natriumkarbonat ger väl samma effekt???

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har ringa erfarenhet av det mesta som gäller saltvatten så får du ta det jag säger med en nypa salt.....

Jag hade väldiga problem med kiselalger så det t.o.m. färgade vattnet brunt. Till slut köpte jag ett Deltec 10w uv-ljus, drog igång det och i med ett "quickfilter" i mitt powerhead. Efter en timme så var vattnet kristallklart och nästa dag sög jag ren botten och annat som satt fast. Quickfiltret var ett dygn senare alldeles svart av, antar jag, döda alger och annan skit. Nu är allt frid och fröjd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har ringa erfarenhet av det mesta som gäller saltvatten så får du ta det jag säger med en nypa salt.....

Jag hade väldiga problem med kiselalger så det t.o.m. färgade vattnet brunt. Till slut köpte jag ett Deltec 10w uv-ljus, drog igång det och i med ett "quickfilter" i mitt powerhead. Efter en timme så var vattnet kristallklart och nästa dag sög jag ren botten och annat som satt fast. Quickfiltret var ett dygn senare alldeles svart av, antar jag, döda alger och annan skit. Nu är allt frid och fröjd!

UV-ljus har jag men kör det lite försiktigt för att inte döda goda bakterier. Men när jag tänker på det så har jag inte haft på detta på ett bra tag...

Se där, vi har nu följande åtgärdslista:

  1. Sluta med Ultra Bak. Efter diskussion med Ove och hans erfarenheter slutar jag helt med detta ett tag.
  2. Sluta med Reef Evulotions produkter. Såg i Stians tråd att någon sett koppling mellan jod-tillsats och bruna alger. Dessa produkter innehåller garanterat jod och jag doserar redan jod i balling (sen är det nog fel på mitt jod-test)
  3. Minska belysningen. Någon som kan tipsa hur mycket utan att skada korallerna???????
  4. Tänd UVC-lampan.
    Detta är ju tre enkla åtgärder, om det inte funkar så fortsätter jag med:
  5. Byt till Fauna Marins Fosfat och Silikat absorbent (Fe-baserad tror jag). Kör Rowa nu.
  6. Börja köra med kalkvatten (eller kanske Natriumkarbonat i Ballingen) för att höja pH och lite kH.

Tack alla för goda råd. Om någon kommer på nått mer så skrik till eller maila!

Jag får väl rapportera hur det gick allt eftersom...

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slutade helt med UltraBIO och UltraBAK för några dagar sedan och ser nu resultat på förbättring.

Så nu börjar jag försiktigt igen (1/4-dels dos).

Fast en sak som skiljer våra baljor är Jod. Om du har ett jodöverskott hur skall det då förbrukas ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodtestet visar på underskott, och jag har förgäves försökt få upp det. Om du testet är fel så kan jag ju nu ha hamnat i överskott, men är inte säker på detta. Skulle det vara riktigt mycket jod så borde jag ha haft mer kalkalger kan man tycka....

Slutar i alla fall med Reef Evulotion.

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Geirth, nu gör du samma klassiska misstag igen, fast åt andra hållet - ändrar på en massa saker samtidigt.

Mao, du kommer inte ha en susning om vilket som påverkade vad

Å andra sidan Leif så vill jag få stopp på eländet så snabbt som möjligt. Kan ju sedan introducera en efter en av de parametrar jag tagit bort och kan då se vilken som triggar bajs-algerna.

Inte lätt det här... Eller som Kenedy sa om Apollo-programmet: We are not doing it because it's easy, we are doing it because it's hard...

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citerar mig själv:

Se där, vi har nu följande åtgärdslista:

  1. Sluta med Ultra Bak. Efter diskussion med Ove och hans erfarenheter slutar jag helt med detta ett tag.
  2. Sluta med Reef Evulotions produkter. Såg i Stians tråd att någon sett koppling mellan jod-tillsats och bruna alger. Dessa produkter innehåller garanterat jod och jag doserar redan jod i balling (sen är det nog fel på mitt jod-test)
  3. Minska belysningen. Någon som kan tipsa hur mycket utan att skada korallerna???????
  4. Tänd UVC-lampan.
    Detta är ju fyra enkla åtgärder, om det inte funkar så fortsätter jag med:

  5. Byt till Fauna Marins Fosfat och Silikat absorbent (Fe-baserad tror jag). Kör Rowa nu.
  6. Börja köra med kalkvatten (eller kanske Natriumkarbonat i Ballingen) för att höja pH och lite kH.

...slut citat

Nu har jag gjort 1, 2, 4 och bara lite 3 utan att se så mycket till effekt. Sög upp alger då jag bytte vatten i veckan, men tycker att de kommer tillbaka oroväckande snabbt. HAr därför startat åtgärd 6, kalkvatten.

Jag var mkt försiktig till att börja med droppade i enbart ca 50 ml under ett dygn. Ser inga större pH förändringar, men tycker mig ha lite högre kH (?). Jag kör ju balling så jag undrar om jag riskerar att få Ca-utfällning. pH ligger på morgonen på ca 7,8 och kvällen 8,0, kH är drygt 10 (väl högt redan). Hur mkt tror ni att jag kan dra på, rör det sig om någon dl eller uppåt litern kalkvatten per dygn i mitt 400 liter kar???

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag svar ifrån Claude (han hade tydligen varit ute och rest). Han gav mig samma tips som min handlare. Det vill säga att dra ner på doseringarna.

Och visst håller eländet på att ge med sig även om jag önskade att det gick ännu snabbare.

Jag gissar att jag ligger nog runt en vecka före dig Gierth så ha tålamod. Fast det är ju kanske vad hobbyn går ut på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, hur länge sedan var det du slutade med UltraBak/Bio? Jag har nu hållt uppe i ca. 6 dagar och dessutom kört en uppsugning av det bruna eländet för 3 dagar sedan. Tycker inte det är bättre (men kanske inte så mycket sämre heller) än för en vecka sedan. Jag är dålig på det där med tålamod... Hur länge måste jag vänta?

Å så var det detta med kalkvatten. Vet inte hur mkt jag kan dosera - är rädd för för snabb förändring av pH/kH samt kalkutfällning. Jag mätte idag och har Ca 450 och Mg 1240, kan det ge utfällning månto om jag bara tillsätter Ca i calciumhydroxiden? Ca och Mg ska väl vara i balans har jag för mig?

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...