Gå till innehåll

Allmän fråga om Deltecs sumpar


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har lite allmänna frågor om Deltecs akvarier och då speciellt det som är under karet. :)

Deras sprinklerfilter, om det har stått stilla en längre tid, ett par månader, bör man ta ut och skölja av filtermaterialet då?

Deras kontakter som är inbyggda i någon sorts kontrollpanel, fungerar de som vanliga kontakter, med separat brytare till varje uttag?

Fick med belysning med ett par konstiga kontakter typ de som sitter på köksarmaturer fån IKEA, någon vit, tre-polig kontakt, och sen har jag vanliga T-5 ramper förutom dessa. Funderar om man kan skippa T8-rören och köra enbart T5, men ändå använda alla kontakter under karet.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jag har aldrig rengjort mitt sprinkler filter, vet ej om det ar bra eller doligt.. men de kor sonna po triton ockso.. och har for mig att de inte rengor sina och har for mig att jag blev rekomenderad detsamma... typ lite som att tvetta ett nitratfilter :)

Tenkte du po lodan till T5 roren ?

om det ar det, so finns det separata sladdar for varje lysror,som kopplas till boxen men boxen i sig har bara en strommkontakt... vet inte om detta ar svar po frogan dock...

ar inte helt saker om jag forstod.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Sunny!

Jo, det var "The Black Box" som sitter under karet, den ska ha några kontakter som jag förstått det där man kopplar in den belysningen som följde med, men jag har alltså 4 eller 6 T8-rör med en sådan kontakt, och 4 T5 med vanlig stickkontakt. På den svarta lådan sitter det 6st kontakter med orangea brytare på, jag är nyfiken på om dessa brytare sköter de 6 uttagen eller om de sköter något i boxen också.

Jag får rulla ut filtret och se om det är i behov av rengöring eller ej. Jag kommer att starta upp det som nytt nu efter att karet stått tomt i ett par månader, så jag kommer köra i en flaska eller två med bakterier direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig rengjort mitt sprinkler filter, vet ej om det ar bra eller doligt.. men de kor sonna po triton ockso.. och har for mig att de inte rengor sina och har for mig att jag blev rekomenderad detsamma... typ lite som att tvetta ett nitratfilter
Stänger man ner ett Nitratfilter ska man skölja mediat i sötvatten, och låta det torka. Annars ska det tydligen förbrukas trots att det är avstängt. Låter rimligt om du frågar mig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...