Gå till innehåll

konstiga "utslag" på en fisk (sammetsclown)


Rekommenderade inlägg

Kan vara "melanism" som tydligen är harmlöst men ibland förekommande hos clowner som bor i någon korall.

Det var iallafall vad jag kunde utläsa här:

http://www.reefs.org/phpBB2/viewtopic.php?t=58712&highlight=melanism

http://forum.marinedepot.com/Topic84389-10-1.aspx#bm84518

http://www.sgreefclub.com/forum/index.php?showtopic=69658

Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Såg liknande på mina clowner igår. Letade lite här och hittade denna tråd och troligen då också svaret. Melanism stämmer bra med mina clowner: inget annat konstigt (pigga, god aptit, normalt beteende, inget kliande), ser mer ut som missfärgning än parasit/skada, såg i morse att en av dom provlåg en bubblig skiva och nosade i en euphyllia.

Tack för svaret på frågan jag inte hade när ni svarade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fysikalisk förklaring till dessa svarta fläckar (som kan uppträda på många fiskar) som ofta uppträder efter en mekanisk skada (eller via någon annan retning på huden - som nässelgifter exempelvis) En sådan skada ger ofta upphov till sekundära, bakteriella angrepp. Fisk har ett ospecifikt försvar5 bestående av makrofagliknande celler. Vi har makrofager och det är celler som "äter" upp bakterier och sedan förstör dem inne i cellen med hjälp av fria syreradikaler - för enkelhetens skull kallar vi det för väteperoxid. Fiskarnas "makrofager" har samma bekämpningsmedel - det är bara det att deras "makrofager" frisläpper "väteperoxiden" utanför makrofagcellen. Det fria syreradikalerna kommer alltså att slå hej vilt - både mot bakterier och fisken egna hudceller. Detta är en av förklaringarna tilla att ett sår kan formligen explodera i omfattning på en fisk. Under normala omständigheter så strävar fisken att med hjälp av antioxidanter begränsa skadan på sitt eget kött. Melanin, som är det svarta färgämne som exempelvis finns i de "färgceller" som mörkfägar en fisk inför natten och är dessutom en utmärkt antioxidant och det är detta ämne som ofta transporteras upp till skadan för att skydda fiskens egna celler. Det mörkfärgade området är helt enkelt en läkt skada! När vi blir bruna är det just melanin som transporteras upp för att kunna skydda vår hud mot de syreradikaler som bildas när vissa våglängder av ljus träffar vår hud.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ofta så små "skavanker" att det är väldigt svårt att se. När Malawicikliderna var relativt nya inom akvariebranchen diskuterades ofta en sk "svarta pricksjuka" hos dem. Dessa prickar (och fält) uppstod kring mun och huvudregionerna på fiskarna. Det var helt enkelt små mekaniska skador som uppstått under deras grävande beteende och som fiskkroppen svarade fysiologiskt med att skicka upp melanin till de skadade områdena. Kan tänka att du får samma typ av reaktioner när Clowner försöker anpassa sitt slemlager till de nässelgift som deras värddjur har.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse

Jag tycker melanism stämmer bra med mina fiskar eftersom de aldrig brytt sig det minsta om att kolonisera några koraller - förrän exakt just nu när de börjat provligga och borra in sig i lite skivor och en euphyllia och samtidigt fått lite mörka prickar/fläckar.

Det står på en del sidor att melanism kan lindras med tiden och varierad kost. Bör jag mata med nåt särskilt tror ni? Nu får dom bara Ocean Nutrition-flingor och artemia. Ibland tinar jag artemian i vitlöksbad för vitamin-boost - kanske är en bra idé att ge en omgång sånt - men tror ni jag behöver variera mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...