Thommy Postat 16 september 2008 Postat 16 september 2008 Hej mitt calsium ökar ligger på 500 och magnesiumet minskar fast ja lägger i saliferts magnesium pulver.Jag fattar förvisso inte hur mye ja ska lägga i e väldigt dålig på att räkna ut hur ja ska göra.Ve ej va ja ska göra nu akvariet har varit i gång 7 veckor i dag det enda ja har i e snäckor. Citera
Thommy Postat 16 september 2008 Författare Postat 16 september 2008 ops magnesiumet låg på 1000. Citera
zeke66 Postat 16 september 2008 Postat 16 september 2008 Börja med att öka magnesiumet tills du har det på en bra nivå. Sedan när det är klart kan du justera calsiumet till en bra nivå. Och ha koll på ditt Kh med. Då typ allt hänger ihop.Jag skulle först se till att ha ett bra Kh sedan skulle jag fixa till Mg sen justera till Ca. Citera
epkbal Postat 16 september 2008 Postat 16 september 2008 Calcium värde på 500 verkar högt, speciellt med så lågt magnesium värde. Vad tillsätter du för preparat?Hur ofta byter du vatten?mvh Björn Citera
Thommy Postat 16 september 2008 Författare Postat 16 september 2008 För tilfället så tillsätter ja bara califertsmagnesium pulver.Har ennu inte gjort något vatten byte karet har inte varit i gång så länge å ingen belastning ennu. Citera
Spooky Postat 16 september 2008 Postat 16 september 2008 Du har ju inte speciellt någon förbrukning så du måste ha ett taskigt salt eller så har du mätt fel.Vilket salt använder du?Vad har du i Kh?Har du några koraller? Citera
Goranius Postat 16 september 2008 Postat 16 september 2008 Denna länk kanske kan hjälpa dig räkna!http://reef.diesyst.com/chemcalc/chemcalc.html Citera
epkbal Postat 16 september 2008 Postat 16 september 2008 Kontrollmät Calcium igen. Om du inte kör med kalkreaktor eller tillsätter calcium på något annat sätt så verkar 500 väldigt högt. Mäter du med Salifert tester? Ett vanligt fel är att man läser av fel värde, kolla bruksanvisningen.Har du inte bytt något vatten så kan ett större vattenbyte med ett bra salt vara enklaste sättet att få upp magnesium halten.mvh Björn Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.