Gå till innehåll

ca magnesium


Thommy

Rekommenderade inlägg

Hej mitt calsium ökar ligger på 500 och magnesiumet minskar fast ja lägger i saliferts magnesium pulver.Jag fattar förvisso inte hur mye ja ska lägga i e väldigt dålig på att räkna ut hur ja ska göra.Ve ej va ja ska göra nu akvariet har varit i gång 7 veckor i dag det enda ja har i e snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att öka magnesiumet tills du har det på en bra nivå. Sedan när det är klart kan du justera calsiumet till en bra nivå. Och ha koll på ditt Kh med. Då typ allt hänger ihop.Jag skulle först se till att ha ett bra Kh sedan skulle jag fixa till Mg sen justera till Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontrollmät Calcium igen. Om du inte kör med kalkreaktor eller tillsätter calcium på något annat sätt så verkar 500 väldigt högt. Mäter du med Salifert tester? Ett vanligt fel är att man läser av fel värde, kolla bruksanvisningen.

Har du inte bytt något vatten så kan ett större vattenbyte med ett bra salt vara enklaste sättet att få upp magnesium halten.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...