Gå till innehåll

hjälp med DIY vattenfyllare...


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

Hej.

har suttit å läst en del på guiden nu om automatiska vattenpåfyllare. Jag vill bara göra en enkel. Så idag köpte jag följande:

Nivåströmbrytare: Max 100V, 1A (kjell & Company)

Vattenpump: 12V, 2A. (biltema)

Det jag nu undrar är hur jag ska få dessa att fungera tillsammans??? Jag har kollat på olika acumulatorer osv. Hajar noll. var kopplar jag sladdarna? Tips på bra stömkälla? Vill ha så enkelt som möjligt. helst inga abrevinker med tex relän osv....

Funkar ens delarna ihop som jag köpt? Ena verkar ha max 1A och pumpen ska ha 2A? Spelare det någon roll?

/Bråkan

post-3775-14468916081365_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör det på en batteriladdare. Men den bör nog vara på minst 4a för pumpen drar mer ström i startögonblicket. Sedan är det bara att seriekoppla.

Batteriladdare? Jag har kollat runt men inte hittat någon battladdare som har runt 4A alls. Är det för svagt med 1A? Kommer inte pumpen gå igång alls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte köra den kopplingen utan ett relä. Eftersom flottören endast är avsedd att bryta max 1 A och motorn drar 2 A överskriver du flottörens spec. Det funkar säkert fint ett tag, men frågan är hur länge. Bara vetskapen att potentiellt riskera att flotören pajar skulle få mig nervös.

Antingen svetsar kontakterna i den så pumpen fortsätter att fylla tills osmostanken är slut (översvämning...?), eller så slutar allt bara funka. Eller så funkar den perfekt i 20 år...

Hade jag gjort den skulle jag lägga till ett relä. Tex Kjell & Co nr. 36178.

Hade även funderat på att använda ytterligare en flottör som får sitta litet högre än den andra, kopplad i serie med den första. På så sätt får du en livrem ifall något skulle hända med den första flottören (kalkavlagringar, sniglar e t c).

För att mata det hela skulle du kunna testa med Kjell & Co Nr. ----- (korrigering av felskrivning 080922). Den levererar precis 2 A och det är möjligt startströmmen kan stjälpa det hela, men det borde funka. Om startströmmen ändå skulle vara för hög får du kika på nån spänningskälla med litet er kräm i.

Kopplingsschema, skickar med ett exempel på kopplingsschema.

EDIT, Kjell & Co Nr. 44300 är felaktigt. Den lämnar endast 5 V. En 12 V spänningskälla behövs.

post-1450-14468916083113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FSP270-50SNV(PF) för drygt 400:-. I moderkorts-kontakten byglar man grön till valfri svart, eller kopplar strömbrytare mellan grön och valfri svart. Får genast tillgång till 3,3, 5 & 12v på tjusigt färgkodade kablar. Ovanpå det att koppla till sig en löjlig mängd olika spänningar från strax under 2v och upp till 24v.

Relä har det redan länkats och beskrivits hur man ska koppla för ovan. Allt krångel är löst?

Och som sagt, det är hur jag hade gjort det, eftersom jag vet att jag hade velat ha mer än 4-5A på tolv volt, och även ha tillgång till resten av möjligheterna. (Ska man vara långtids ekonomisk väljer man ett PSU med Aktiv PFC, men då brukar priset klättra till runt tusenlappen med en gång. Det tar ett bra tag att komma upp i sådana förluster att man gör sig pengar på extra investeringen.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Nu tänds ett ljus! tack för hjälpen! Ska köpa reläet och nätagget då. Men blir inte nätagget för svagt med bara 5V då pumpen är på 12V eller betyder det bara att den inte blir lika stark? Det gör inget för min del då den leverar 450L/h tydligen.

Sorry, jag såg fel. Var lite för trött när jag skrev det där inlägget. Självklart behöver du spänningskälla på 12 V för att det ska funka.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför 12 Volt ?

Tag istället

- Någon liten ~240 V AC akvariepump (Tunze mini eller Eheim Compact )

- Ett 12 V AC/DC relä (med ~240 V AC kontakter ex 36-1983 ClasOhlsson)

(använd gärna ett diod (över relä-spolen) för att eliminera backspänningen,

när reälet slår ifrån strömmen, så att relä-et inte förstör tunglementet i flotören)

- En 12 V AC/DC trafo (ex. 32-6320 ClasOhlsson)

- Flotör (som du har 12 Volt på slutande/brytande kontakter, vanligtvis ett tungelement)

Åh nej! Det var sunkigt! Så jag bör alltså lämna tillbaka den då? hmm... Någan annan som använt pumpen med bättre resultat?

Vilken 12V pump kan man då hitta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder biltemas 12V pump, jag har dock inte kollat om den har rostat. Samtidigt tror jag inte att det har någon större betydelse, det måste vara minimalt. Förutom att axeln kommer att gå av på sikt,min är ca 1,5år gammal och tuffar på som vanligt. Rowaphos är ju också rost, dock under mer kontrollerade former.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...