Gå till innehåll

Vilket Macro


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

Vad är det du vill fotografera och planerar du att använda externa blixtar eller inte?

Själv har jag en canon 350D och gällande macro objektiv till den har jag canons 60mm och 100mm macro. Båda dessa objektiv fungerar till att fotografera närbilder på akvariefiskar, smådjur etc. Dessa objektiv går att använda med eller utan extern blixt, men med canons 100mm är det svårt att få tillräckligt med skärpedjup om man inte använder extern blixt.

Jag har tidigare testat sigma 150mm macro som jag fick låna tillfälligt av en kompis. Det är inte ett objektiv att rekommendera till att fota närbilder på rörliga akvariemotiv utan extern blixt, men däremot om man använder extern blixt ger det ruggigt bra macrobilder på avstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade lite i en annan tråd och själv har jag Canon EF-S 60/2,8 USM Macro på min önskelista. Får se om/när det blir verklighet någon gång framöver. Lever i tron om att det objektivet ändå kan vara aktuellt för polyp-porr med hjälp av distansringar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade lite i en annan tråd och själv har jag Canon EF-S 60/2,8 USM Macro på min önskelista. Får se om/när det blir verklighet någon gång framöver. Lever i tron om att det objektivet ändå kan vara aktuellt för polyp-porr med hjälp av distansringar...

Jag har det objektivet och är nöjd med det. Jag har frågat hos canon vilka mellanringar som var kompatibla med objektivet och fick svaret att det var bättre utan mellanringar. Man får sämre skärpa och man får använda manuell fokus bla. Jag skulle vilja komma ännu närmre än vad jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sämre skärpa? den uppfattningen har inte jag, mellanringar är ju bara en distans utan någon lins som ljuset bryts igenom. Telekonverter däremot har ju linser men har inget med förbättrad närbildsfoto att göra. Där kan du få en viss försämring av bilden om telekonvertern är av sämre kvalitet. Men manuellfokus åker du på med mellanringarna iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta mellanringarna saknar överföringen (elektrisk eller skruv) mellan kamerahus och objektiv så därför får man ställa fokusen manuellt.

OK, trodde inte det.

Mina budgetringar (ca 400SEK) har överföring av AF-signal.

on-topic:

Jag hade tidigare 90mm 1:1 macro men bytte till 70mm för att kunna ta helbilder ifrån 4m. Fast jag ångrar att jag var snål och sålde det långa...

Det blir väl till att samla till ett 180mm så man kan gå på "polyp-jakt".

Sen tycker jag nog att lite seriösare compactkameror kan göra ett väldigt bra jobb när det gäller macro.

Bilden nedan tog jag med en "sketkamera".

EDIT: Jag gillar åxå den HÄR compactkamerabilden.

L1080669.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...