Gå till innehåll

Vilka tillsattser bör jag använda??


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

hej jag undrar lite över vilka tillsattser man bör ha i karet för att få bra värden o god tillväxt på koraller mm

undrar oxå varför färgerna är så dåliga på mina koraller medans kompisen har världens färger på samma sort! och det beror inte på belysningen för jag fick en fragg av honom o den fullkomligen lös tillskillnad från mina gamla koraller när den kom i mitt kar, men nu efter 3 veckor har den med börjat mattas ut i färgen! vad saknas???

det jag tillsätter idag är: Rowas Kalk wasser

och trippel buffer kh höjande ph stabilicerare.

maskinparken består av skummare, uvc, kol-filter dp-värmare.

belysning är mh 150w o 4 t5 rör 2st djup lila 2 st blå.

har en nylagd sandbädd med 0-1mm korn ca 3-4cm djup

ca 20 kg levande sten

akvarie storlek 180 L

sump 50 L

är väldigt tacksam för råd!

mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok mitt fosphat värde är 0.03.

men ang cirkulation har jag knappt synligt funderar på att skaffa en Resun wave maker 15000A

tror ni det skulle göra nån skillnad!??

Det är många faktorer som styr : rätt vattenvärden, rätt belysning, rätt cirkulation, balans mellan spårämnen,Nitrat under 10 och fosfatvärden under 0.05 är några avgörande.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett hett tips är att läsa Saltvattenskemi för dummies, riktigt bra artikel som tar upp det mesta man behöver veta.

Bläddra gärna igenom övriga artiklar oxå.

Tycker att en resun wavemaker är overkill i ditt kar, den är stor oxå, så det skulle bara se klumpigt ut. Skaffa hellre en tunze nanostream eller koralia streampump, en koralia 2:a eller 3:a tror jag blir lagom. Eller annan streamer på runt 3000 liter/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo man vill ju inte att en grej får karet ser plumpigt ut! det jag tänkte kunde vara snyggt med den var att använda små vågorna på max o sen köra nån stor våg ibland bara. men tror du att det skulle bli för mycket rörelse? eller är det bara att den ser klumpig ut ?

Ett hett tips är att läsa Saltvattenskemi för dummies, riktigt bra artikel som tar upp det mesta man behöver veta.

Bläddra gärna igenom övriga artiklar oxå.

Tycker att en resun wavemaker är overkill i ditt kar, den är stor oxå, så det skulle bara se klumpigt ut. Skaffa hellre en tunze nanostream eller koralia streampump, en koralia 2:a eller 3:a tror jag blir lagom. Eller annan streamer på runt 3000 liter/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo man vill ju inte att en grej får karet ser plumpigt ut! det jag tänkte kunde vara snyggt med den var att använda små vågorna på max o sen köra nån stor våg ibland bara. men tror du att det skulle bli för mycket rörelse? eller är det bara att den ser klumpig ut ?

Flödet beror helt på hur du själv tycker och vill att det ska vara. Naturligtvis oxå vad du ska ha för djur och koraller. Ska du ha grus på botten så lär inte det ligga kvar med flödet den ger i ett mindre kar.

Däremot är den pumpen klumpig, tom i mitt 375 (150x50x50) liters såg den för stor ut, den satt på ena kortsidan. Även om den inte hade gått sönder för mig så hade den åkt ur förr eller senare (pga storleken). Annars var jag nöjd med flödet till mitt kar.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så är den 20cm lång 15cm bred och 10cm hög, så det är en rejäl pjäs (kan vara att jag kommer ihåg fel på måtten, men stor är den). Ta fram tummaträt och mät lite så får du en känsla av hur mycket plats den tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...