Gå till innehåll

54L Nano-salt, Zoologic´s Lilla gulle burk


ZoOlOgiC

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen tagit mig modet att starta en salt burk.

Det som var vändpunkten var att Tomas på södersZoo i gävle lyckades få in en "Nano skimmer" till det vackra priset av 399 kr. I och med det så var det ju inte så dyrt med skummare längre så jag satte genast igång och jagade alla andra delar.

Det blev ett akvariun från en polare.

SödersZoo´s lilla innanmäte i ett 38(?) liters Nano (en drakfisk 6 turbo 3kg LS och en räka.

Sen var vi till Trilobite och triton samt ytterligare en akvarist på hemvägen och handlade Sniglar och LS (ca 5kg).

En 75 watts MH hade jag redan så den ligger fint på kanten och vilar.

Tyvär har jag bara en mobilkamera att knäppa med men så här såg det ut när jag kastade i allt...

post-4132-14468916123443_thumb.jpg

skall redigera detta mer sen å lägga lite fler bilder å sånt men just nu hinner jag inte. Tjo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta men en drakfisk i ett 38L? :S

Får den plats?

lycka till

Den var visst övertagen från en annan akvarist som inte brytt sig om att kolla upp någonting om akvarier över huvud taget verkade det som. Men den bör nog flytta i rödaste rappet - det där är för trångt för även en liten drakfisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har uppstått problem, jag har fått algblommning och det beror garanterat på ljustimmarna, men då e frågan (Jag har sökt och letat) hur länge skall MH´n lysa optimalt? jag vill ju inte att korallerna å anemonerna skall kolavippa... jag tänkte att fasen vid ekvatorn lyser det ju jämt men såklart i sötburken hde man ju den magiska 8timmars gränsen för alger...

dessutom har jag så inåt helvitte med bubblor i akvariet... skummaren vill jag ju inte stänga av... aja hoppas på något matnyttigt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt plötsligt en dag när jag tittade in i mitt alltid väldigt mörka akvarium som precis var tänt så såg jag att det följt med en mussla på en levande sten! fan va roligt.... hur mycker kan en liten valnötsstor mussla vara i för prisklass på en butik... tyvär har jag ingen kamera att knäppa kort på den med för det syns så dåligt men den ser ut som en sötvattens... alltså inga massa otroliga färger... bara vitt kött inne i ett skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och köpte korallsten igår och e lite skrajj för att stoppa i den stora biten för jag undrar hur mycke nitrit det kan vara i dem... jag har kokat allt försäkerhets skull men nu vill jag i med min nya bas i min aquascaping. någon som har nån bra synpunkt?

jag har nu suttit å sökt i forumet i ca 7timmar om allt i alla ämnen å inte hittat någon med denna fråga... ang korallsten. (torkad död 60kr kg)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag ca 4kg "död" korallsten och 6 kg LS i mitt lilla 54 litersakvarium hehe det borde väl räcka? samt att jag har 4kg Levandekorallgrus... hur ser det ut med reningen för min del då?

Hur lång tid kan det behövas för mina döa stenar att börja leva igen? nån som har en kvalificerad gissning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag e bild från sidan på akvariumet men jag har precis börjat med en ny aquascape... så jag måste jaga en ny kamera att knäppa några macro bilder med.

post-4132-14468916187619_thumb.jpg

Är det någon som ser något i denna bild? jag har ingen aning vad nånting är.

jag har delat upp den i rutor med siffror så om bara någon kan identifiera något alls i någon ruta så e jag glad. men som sagt... jag skall försöka få hit broders flickvän att knäppa lite bilder.

post-4132-14468916187791_thumb.jpg

en till pryl som "greppar i vattnet" efter mat.

post-4132-14468916187967_thumb.jpg

tack på förhand

och för att påminna er om en sak.. jag vet att det "finns" anemoner knappar skivor å kassetdäck å allt vad det heter, men jag har inte en susning hur dessa serut eller borde seut... stenkorall kan jag ju gissa att dem e hårda men de andra e lite luddigt.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så särskilt säker på något men på ett ungefär:

Bild 1, 2, 3 Skivanemon i Discosomasläktet.

Bild 2, 3 Skivanemon, Rhodactis sök på indosinensis och cf. indosinensis.

Högst upp i bild tre Mjukkorall, Sinularia antagligen.

Bild 7 uppe i höger hörn skivanemon antagligen Rhodactis.

Bild 6 och 8 röda kalkalger.

Färgerna är litet lustiga på bilden så antingen är kameran + ljuset litet mysko eller så kommer korallerna att klarna i färgerna de närmaste två månaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgerna är litet lustiga på bilden så antingen är kameran + ljuset litet mysko eller så kommer korallerna att klarna i färgerna de närmaste två månaderna.

Tack Stig. Mycken hjälp. Ja min kamera är en kass mobiltelefon så den ger inte mycket till övers jag har det mycket bättre i akvariet men som alla säger så gör kameran aldrig verkligheten tillrätta. men nu vet jag iallafall på ett ungefär vad jag har i burken och det tackar jag för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe. Jo - det finns många sorter - vissa greppar, vissa gör det inte, en del är långa andra låga, och det finns lite olika nyanser. De kan föröka sig som ogräs, men behöver vissa spårämnen för att trivas (framför allt jod).

Min xenia har utan förvarning börjat krympa, så något är fel - skall se om jag får rätsida på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...