Gå till innehåll

PAR-mätare


defdac

Rekommenderade inlägg

Halloj,

Tom Barr kommer skicka mig en PAR-mätare och har gett mig lite uppslag på tester jag ska göra med den. Just nu har jag bara Deltec Midday och Philips Aquarelle så är ni nyfikna på fler olika rör att testa så är det bara att skicka till:

Daniel Larsson

Östgötagatan 20B

58232 Linköping

(Begagnade som nya, är dom nya kan jag skicka tillbaks dom igen osv.. )

Det jag främst kommer göra är att se hur väl mina PUR-beräkningar verkar stämma. Även om PAR är ett grövre mått, som är ett mellanled i mina PUR-beräkningar, så kan jag ändå se om just PAR-delen ser ut att stämma. Då är det mycket stor sannolikhet att PUR-måttet också är helt rätt.

Testerna kommer nog även handla en hel del om reflektoreffektivitet och självskuggning. De tester Tom Barr föreslog handlade just om att mäta självskuggning och att resultaten förmodligen skulle få växtakvarister att se på gallring i ett helt nytt ljus (pun intended ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp kanon kan tänka mig att skicka rör hur fraktar man de bäst/lättast så de ej knäcks i posten?

Ett PVC rör med ändmuff på vadera sida kanske

Vore trevligt att du lägger upp detta på sidan oxså så man lätt kan hitta vad som aktuella Saltvattensrör, LED, MH kan ge för PAR värde

Mäter du i ett tomt akvarium eller uppfyllt med vatten / Saltvatten

Vilka reflektorer har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att testa lite LED, speciellt röda och blå då dom ju inte går att mäta med luxmätare på samma sätt iom att dom inte skjuter något vettigt ljus inom ögats känslighetskurva (lumensbegreppet).

Rampen jag har en Aquamedic Sunbeam med måsvingereflektorer. Vad jag sett med min Clas Ohlsson-luxmätare är att dom lyckas koncentrera ljuskäglan väldigt mycket. På bottnen av burken där ljuskäglan är koncentrerad kunde jag mäta upp 10000 lux och några cm utan för käglan hälften så mycket ungefär.

Jag tror proben är vattentät för Tom föreslog att jag skulle mäta PAR-värdet vid olika typer av växtblad, både sådana som var skuggade och sådana som stod ljust. Dvs det kommer vara med vatten.

Appropå vatten så gjorde jag även ett experiment med min luxmätare där jag hade pallat upp ett tomt akvarium och satt luxmätaren under och mätte runt 5000 lux.. allteftersom jag fyllde upp med vatten så steg det linjärt till 10000 lux. Dvs vattnet gör att akvariet blir en "optisk fiber", vilket även borde innebära att man kan tjäna lite på att vara noga med att hålla rutorna algfria.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...