Gå till innehåll

Bästa T5 rör för optimal tillväxt?


Snapper

Rekommenderade inlägg

Har startat ett 220 liters kar som jag har tänkt att ha som tillväxtkar för SPS samt LPS så jag hinner få ihop lite koraller tills mitt 720l står färdigt.

Belysningen är T5, men jag undrar vilka rör som ni tror/vet ger bäst tillväxt. Behöver inte ta hänsyn till om det inte ser så roligt ut eller om färgerna inte kommer till sin rätt, utan bara vilka rör som gör att det växer så det knakar i burken :nöjd:. Förslag/ erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rör med höga pur-värden ger bra tillväxt.

Titta HÄR

Jag har positiva erfarenheter av Phillips Aquarelle, det har lite småfult ljus men tillväxten är bra.

På senare tid har jag sett att en del använder Osram 880.

Båda är av trifosfortyp som inte tappar så mycket "kräm" under sin livstid.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här lite PAR-värden på "finrör" ifrån den enda mätningen jag hittills sett :

Aquascience Sp. 15K PAR 320

Aquascience DUO PAR 334

Aquascience 22K PAR 302

Fiji Purple PAR 242

Coral Light PAR-342

Sikta på högst 10000K om du vill ha maximal tillväxt !

På reven är det 10000K på cirka 5 m

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DUO och Coral Light har ju höga PAR värden, men hur jämför man dem med Svenssonröret Aquarelles PUR värde? Rena rama grekiskan :smiley3:. Verkar också skumt att 17k rör har högre PAR värde än ett 15k, men man ska kanske inte lita blint på vad tillverkarna sätter för värden på rören? Jäkligt intressant! Är det samma livslängd på Aquarellen som på de övriga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquarelle är som tidigare nämt ett Trifosfor rör tillsammans med 880 som jag dock inte har erfarenhet av. Den typen av rör skall hålla flåset uppe långt mycke längre än ett vanligt rör, något jag har märkt med mitt återstående växtkar.

Jag skall byta till 50% aquarelle på min fraggburk då de blir dags, resten blir duo och nåt blårör...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan då DUO med 17k ha ett högre PAR än Special på 15k? För om 10k ger mer tillväxt borde Special vara...ja du förstår...

De kanske inte samspelar utan Special är helt enkelt ett sämre rör?

Lysrör är inte min starka sida.

Det är nog ganska enkelt. Felmarginalen på såna här mätningar är nog ganska stor.

+/-10% är säkert rimligt.

EDIT: Sen verkar ju färgen ganska ofta användas som någon form av prestandasiffra. Synd sånt. Det vore bättre att de presenterade spektrat. Då kan djupingar som defdac räkna fram det korrekta PUR-värdet. Fast då ljuger dom väl om lumensvärdet istället och då skiter det sig ändå :(

EDIT2: Tyvärr så är inte det estetiska samma sak som det effektiva. Jag själv älskar blårör men inser av de undersökningar som finns att de inte är speciellt effektiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...