Gå till innehåll

Månads kostnad?


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Hej jag har planerat in ett akvarium i villan vi ska bygga det kommer bli 1620 liter

men innan jag sätter igång skulle jag vilja höra med nån som har erfarenhet av så stora kar!

det jag undrar över är hur mycket det kostar varje månad att hålla ett sånt kar?

el, vattenbyten, preparat, mm allt includerat så att säga!? o vilken utrustning är nödvändig i det karet?? måtten på akvariet kommer vara 200*90*90. det jag kommer sattsa på är lättare koraller o en hel del fisk. det är vad jag kör på i dagens läge. men mindre volym.

vore väldigt tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ju större desto dyrare. mitt kar är 230*60*70.

Jag har i dagsläget ett kar på ca: 1000 liter och har tre 250w mh lampor samt tre st t5 armaturer.

Elkostnaden per år ligger ungefär på 10000:-

Sen blir kostnad för att byta lampor till alla armaturer runt 1500:- för mh ca: 1500:- för t5.

Sen vill du kanske byta till nya reflektorer till t5 eftersom dom slits av saltet.

Salt samt övriga tillsatser.

Allt hänger på vad du vill ha karet stenkoraller vill ju ha mer kalk och magnesium.

Har aldrig räknat ordentligt på detta men skulle nog tro att jag minst skulle hamna på en driftskostnad på minst 2000:- i månaden utan inköp av koraller och fisk eller lägre djur.

Skulle rekomendera dig att inte göra karet så djup för då når du inte till botten eller till bakkant av karet heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hjälpte mig inte så mycket det var inte direkt nåra siffror det var mer om att folk inte ville räkna på det eftersom dom skulle må dåligt av hur mycket det kosta så jag är fortfarande tacksam för hjälp med uträkning på detta!

och ett ca pris på vad utrustning kan kosta och vilken utrustning jag behöver!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, vad kostar en bil? ;)

Beror ju på väldigt mycket. Men du får väl börja att bestämma hur akvariet ska utformas och hur du vill sköta det. Hur mycket salt du måste ha till vattenbyten beroende på hur ofta du gör dem. Pris för belysning, värme, kylning, cirkulation, tillsatser, el, LS etc. Finns hur mycket som helst.

Till sist blir ju även en viktig del hur mycket tid det tar. Jag tror att tiden är lätt att misskalkulera, men det är ju även i den det roliga ofta finns.

I runt slängar skulle jag nog säga att 1620 liter blir väldigt dyrt. Att komma under 50 000 blir nog svårt. Räknar man in årskostnaden blir det väldigt mycket mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hjälpte mig inte så mycket det var inte direkt nåra siffror det var mer om att folk inte ville räkna på det eftersom dom skulle må dåligt av hur mycket det kosta så jag är fortfarande tacksam för hjälp med uträkning på detta!

och ett ca pris på vad utrustning kan kosta och vilken utrustning jag behöver!?

Först måste du ju bestämma vad du ska ha i karet!

Ska du ha nitratfilter, fosfatfilter,kalkreaktor, kalkmixer eller jobba med balling, skummare är det beroende på sort där är det hel beroende på sort, en ny Grotech till den storleken kostar runt 6500:- en bubbleking 15000:-.

Jag har räknat på mitt och skrev tidigare att driften av mitt landar på ca: 2000:- i månaden och det stämmer på ett par hundralppar men nu har jag precis bytt till balling så nu kanske min elkostnad sjunker lite även bytt lampor och köpt större reflektorer så där har jg numera 2 st 250watts istället för 3 st.

Inköp av ett kar av den storleken kostar ju några spänn också man måste säkert ha 15mm på glaset.

Gå in på en e-butik och kolla där och räkna lite på vad du vill ha.

Leta sen efter beggat på köp/sälj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ändå min länk ger en viss indikation om vad det skulle kunna kosta. Om du tittar vilken storlek de personerna har på sina kar som ligger i den övre månadskostnaden så kan du med hjälp av lite fantasi göra en grov uppskattning på din kostnad skulle bli. Detta är ingen vetenskap.

Du har 240 liter nu, vad är månadskostnaden på det karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja läget är ju det att jag kommer sälja en av mina bilar som ska finnancera inköpet av kar o utrustning, men jag vill inte ha en för grov månadskostnad så att den tar död på det roliga med hobbyn! det lilla kar jag har nu kostar mig i runda slängar 50:-/månad

så jag vill inte utgå ifrån det skulle förmodligen bli fel!

men som jag skrev tidigare så kommer jag väl ha samma ballans som i det här karet lättare mjuk koraller nåra få lätta stenkoraller men istället lite mer fisk(än korall så att säga)

när det gäller LS så ska jag inte ha mer än nödvändigt för att få karet att funka! i allafall till en början! och på tal om det hur mycket LS bör man ha i ett kar i den storleken?? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Månadskostnaden kommer antagligen att skilja avsevärt mellan ditt gamla och nya som du skrev. Blir ju lätt så att man inte tänker tillsätta så mycket kemikalier etc. men att det blir så tillslut ändå. Att man "bygger på" månadskostnaden successivt. Jag skulle gissa på att du behöver runt en 150 kg LS minst.

Nåt som är lätt att glömma i planeringen är kostnad av renhållningsdjur. 150 turbos och 50 eremiter kostar ju en del ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...