Gå till innehåll

Erfarenheter utav Genicanthus lamarck?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag efterlyser erfarenheter av Genicanthus lamarck, hur de är mot andra fiskar, lägre djur, koraller musslor.

Sen är jag lite konfunderad vad som gäller för denna kejsare. Läser man i Scott Michels bok så står det att man ska undvika mer än en hane i samma kar, och tittar man i beskrivningen på Reeflex så står det att man ska välja två hanar då den ena kommer att bli hona och man får ett garanterat par.

Vad är det egentligen som gäller i denna frågan?

Gillar fiskens lite ovanliga utseende och den är väl inte så vanligt förekommande hos fok då den har lite "tråkigare" färgsättning...

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små ex. kan man säkert välja hannar, men annars är det väl enklare att köpa dessa som par då de ofta levereras så från exportören

Genichanus familjen räknas som reef safe och jag har aldrig sett nåt aggresivt beteende gentemot andra arter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevlig fisk men simmar väldigt mycket - alltid på gång. Enligt Fishbase är det en zooplanktonätare

Inhabit deep reefs adjacent to steep slopes. Form aggregations to feed in midwater well above the bottom. Feeds mainly on planktonic items
och det beteende som jag sett på den stödjer fullt ut detta.

http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=6612&genusname=Genicanthus&speciesname=lamarck

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse.

Jag har ett relativt nystartat kar på 160x75x60, med så där lagom mycket inredning, och väldigt lite fisk i dagsläget, så jag tror nog att det ska funka.

Får väl mata med lite blandat frysfoder ihop med det vanliga sortimentet av pellts och spirulinaflingor, som jag läst mig till ska funka till denna fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara påpeka att jag inte sett detta beteende i mitt RSM (där har jag tyvärr inga sådan fiskar :)) utan det går några i Universeums hajtank. (17x17x4,5 meter! :)) Jag gillar faktiskt denna fisk väldigt mycket och jag kan tänka mig att den är en stor tillgång i ett större akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för info. Det blev två stycken igår. Får väl uppdatera min profil och ändra min volym...

De var mycket pigga och fina redan efter någon minut när jag släppt ut dem och de simmade ihop och inspekterade den stora tanken.

Ska se om jag kan få upp någon bild ikväll kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...