Gå till innehåll

bra att mata med räkor?


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Är det bra att mata muränor med räkor..? Ser efter min kompis akvarium.. och han matar mest med (98%) skalade räkor.. kirurger m.m äter dessa oxå.. ?

Tycker att han borde variera lite.. räkmix kanske?.. men han säger att det går bra..? Det är ju han som bestämmer.. smiley2.gif.

Själv ger jag mina lite av varje..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matade min stjärnmuräna med små frysta räkor, dyra som sjutton... Har även matat med "vanliga" räkor med och utan skal men tycker mig minnas att man inte enbart skulle mata med "vanliga" räkor, anledningen skulle varit att de innehöll förmycket saltvatten, skulle kunna leda till nån form av obalans i muränan. Men jag måste säga att jag inte riktigt minns hur det var...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en kompis som är fiskare.. och han fiskar kräftor och räkor.. och har fått lite rå-räkor av honom.. som är kokta i vanligt vatten..

för räkorna som han kokar på båten.. kokar han (och alla dom andra fiskarna..).. i nån form av natrium + havsvatten.. och jag tycker att det natrumet är ingen höjade att få i akvariet.. eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan skal?

Jag matade alltid mina muränor med räkor med skal... antog att det va bättre...

Och på sommaren så kan man passa på att gå nere vid kusten(om man bor där dvssmiley4.gif) och håva räkor och strandkrabbor... bara att frysa.

Jag klarade mig hela året på det. Gratis mat!smiley20.gif+att dom inte e kokade...man vet ju aldrig.

Men jag skulle inte mata kirurger med bara räkor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett är det bättre att låta skalen sitta kvar iom att det finns en hel del näringsämnen i skalen som är bra för fiskar m.fl.

Kokta räkor kan ha ett tveksamt näringsvärde så om det är möjligt så är det bättre att försöka få tag på råa, här i Göteborg brukar fiskhandlarna ha frysta råa räkor till väldigt bra pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...