Gå till innehåll

Putsarräka med svarta prickar


Rekommenderade inlägg

Köpte 2 puttsarräkor förra veckan, och nu har den ena fått svarta prickar på sidorna. Det verkar som den håller på att ömsa skal för jag har hittat spröt och sånt ligande i akvariet, men båda har alla spröten kvar, så de måste va som dom ömsar.

Jag har tyvärr inte möjlighet att fixa bilder för tillfället, eftersom jag inte fått igång internet hemma enu efter flytten.

Räkan är aktiv och äter som vanligt, så den verkar inte må dåligt av det.

Är det någon sjukdom eller har det med ömsningen att göra?

Tacksam för snabba svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas en tråd för inte så länge sedan om en som också hade fått svarta markeringar på sidan på en putsarräka, men jag kan inte hitta den just nu. Kanske någon annan som känner igen det kan hitta den eller rent av den som skrev tråden. :)

Har tyvärr inget svar till dig på ditt problem. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat runt en del här på SG men hittar inget om detta.

Slänger in en annan fråga också.

I Daniel Knops bok "Saltvattensakvariet" står det att man ska filtrera genom aktivt kol regelbundet om man har putsarräkor, men detta har jag inte sett något om någon annan stans.

Hur gör ni här på forumet som har putsarräkor? Använder ni aktivt kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa på att kolrekommendationen har att göra med att räkor är känsliga för bl.a koppar - finns nog med i kalkylen om man använder kranvatten t.ex.

Men permanent kolfiltrering tycker jag är ett stående tips oavsett om man har räkor eller ej i en saltburk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prickarna har försvunnit på räkan, så jag tror det hade något med ömsningen att göra, Den är lite ljusare där de svarta prickarna har varit, men det verkar också försvinna efterhand.

Jag har börjat filtrera med aktivt kol i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

De prickar som du hade på dina räkor Jörgen, såg de ut ungefär som den bild som jag bifogar?

Jag har upptäckt dessa fläckar på båda mina putsarräkor och är lite orolig för att de ska stryka med!

Än så länge verkar de inte vidare hängiga nån av dom. Har sett prickarna i tre dagar nu.

Jag filtrerar med UV och aktivt kol (men kolet borde nog bytas ut snart...)

Hur mår dina räkor idag Jörgen (om du har dom kvar)? Har du sett prickarna igen efter det att du skrev? Någon annan som sett nåt liknande?

post-5077-14468920987062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...