stigigemla Postat 17 oktober 2008 Dela Postat 17 oktober 2008 Vad man vet har bor ingen inverkan på saltvattensdjur (eller alger). Annat än att borater stabiliserar pH. Att man riskerar att utarma karbonat genom att ersätta det med borat har jag inte sett någonstans. Men för mig är det självklart rent kemiskt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 18 oktober 2008 Dela Postat 18 oktober 2008 ska först försöka få stabilt kh.. Jag håller på att försöka komma på varför kht hela tiden sjunker i mitt kar.. Men i alla fall, läste att, utanför saltvattensakvarie-sfären, så definierar man vattenhårdhet som innehåll av kalium och magnesium.. fick kanske en liten ledtråd där, Den hårdheten som definieras si vattnets inehåll av kalsium och magnesiumjoner är GH (generell hårdhet), den är per definition oändlig i saltvatten och inte av intresse för korallrevsakvaristen. Det du vill veta är vattnets KH (karbonathårdhet) som deffinieras som vattnets inehåll av karbonater och bikarbonater. Dock finns det inga tester som mäter KH utan snarare alkaliniteten i vattnet, och den inefattar alla ämnen som kan buffra vattnet. Man antar helt enkelt en konstant omräkningsfaktor och köper det mätfel som blir. Stig har ett gott exempel i bor som ingår i alkaliniteten men inte i KH.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterGG Postat 18 oktober 2008 Författare Dela Postat 18 oktober 2008 ok. Ska försöka få tag på dubbelbuffert då, tack för hjälpen gott folk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.