Gå till innehåll

Aktivt kol och spårämnesbrist


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har läst på flera ställen att man kan få spårämnesbrist om man kör med för mycket aktivt kol i reningen. De flesta diskussioner jag hittar rör Jod, vissa diskussioner hänvisar dock till allmänt spårämnesbrist.

Är det någon som vill dela med sig om mer erfarenheter av vad som händer med för mkt aktivt kolfiltrering? vilka andra mätbara ämnen försvinner?

Är det så att Jod är den brist man märker mest utav? eller finns det något mer viktigt spårämne som man behöver holla koll på?

Har läst i daniel knops bok också, men där hittar jag bara holl koll på spårämnena i stort sett. Inte vilka spårämnen..

Peter

Jag tror jag har kört med för mycket kol, men, så nu har jag plockat bort det, men jag vill gärna köra med kol, så jag behöver lära mig mer om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett tag med kol för att neutralisera lite av det korallkrig som jag trodde att jag hade, och dessutom få ett krispigt klart "vitt" vatten. Kolet fixade detta, men effekten var också att både jod och strontium droppade. Var nog även fallet med järn och andra tungmetaller som korallerna behöver ha spår av (men dessa har jag inget test för). Jag körde försiktigt med bara ca 60 g i en strumpa i mitt 400 liters. Jag råder dig att vara försiktig och hålla koll på värdena. Om man tex vill ha "krispigt klart vatten" har jag hört att ozon är bra, men kör inte detta ännu.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta tycker jag är tokintressant !

Aktvit kol reagerar förståss inte bara med gifter utan suger förståss i sig en del nyttigt automagiskt.

Kol har väl massa positiva element vilket borde ta hand om en del både onyttiga och nyttiga negativa ??

Eller är min gymnasiekemi läskigt rostig ?? Det var några år sedan :)

Det skulle vara kanon att få en liten sammanfattning av någon kunnig vilka ev ämnen som kan neutraliseras utan att vi vill det !?!?

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med att använda aktivt kol är en stående rekommendation, medaljens baksida är att det försvinner litte nyttiga ämnen också - men vi har ju exakt samma problematik med skummare.

Så täta vatten byten och tillsatser är något vi får leva med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej,

Ja nä, jag stoppade i lite kol, tre matskedar i en strumpa i sumpen, efter bara några timmar märkte jag hur vattnet klarnat, men sen, efter en vecka började jag se att mina skivanemoner tappade färg och började "skrumpna".. Tyvärr hade jag inget jodtest och kunde dokumentera fallet. Har jodtest nu, men, ska låta mina anemoner hämta sig ett tag innan jag gör nytt försök. Märkte inget på Ephylliorna.

Strontium testet är ett test jag saknar.

Det enda jag läst om är att om man vill köra kol kontinuerligt så ska man satsa på 30g/100L, jag vet inte vad tre matskedar innebär här, antagligen mer.. vissa som har haft problem med koraller som tappar färg har skrivit 10-20g/100L, (Detta är saker jag läst på forumet, skulle gärna refererat men har inte tagit länken).

Mina arbetskollegor, som jag tvättat öronen med om mitt saltvattensprojekt bidrar med att man renar sprit med aktivt kol också.. De tror också att osmosen är en bränningsapparat...

Intressant i alla fall. Jag kollade på mitt Tropic Marine Salt, de listar 68-70 olika spårämnen.. Inte koncentrationer.. Kanske är Jod och Strontium de viktigaste, och de som går att mäta..

Peter.

Man lär sig något i alla fall på att ventilera erfarenheter och prata om saker och ting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att dina skivisar verkligen "skrumpnar"? För i vissa fall när näringsnivåerna når låga nivåer drar dom ihop sig en aning, men blir desto mer färgintensiva. (Upptäckte den när jag körde vodka-metoden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm. Intressant, ja, alltså mer färgintensiva blir de när de drar ihop sig, men blir de inte de automatiskt när de drar ihop sig pga att färgpigmenten sitter närmre varandra..? jag tror det är allmänt, har läst att skivanemonerna expanderar och sväller om de sitter mörkt, detta för att ta in mer ljus..

Någon näringsbrist verkar det nog snällt att vara, ska ta mätvärden imorn, återkommer, är bortrest för tillfället.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Hmm.. kör ganska stabilt med vattenbyten.. men.. jag har upptäckt nu att jag av någon anledning har lite svängningar i Kht i karet.. jag har inte haft detta kar så länge.. men. jag förstår inte varför kht försvinner.. Jag läser i och för sig att vi har 3-4 i Kh i Mölndal där jag bor (källa en kaffesida) dvs rel. mjukt vatten.. men. när jag mäter tillsatsvattnet är det rätt kh.

Förstår inte sambandet riktigtdär..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte igårkväll, 1420.. (under 1500 i alla fall, sitter på jobbet nu och mitt sifferminne är inte kanon.. 1420-1460 ngt..) Men det har varit uppe och svängt på 1650 vid ett tillfälle två veckor sedan..

Intressant, det är denna typ av erfarenhet jag verkligen uppskattar.. lite så här vad varje individ är känsligt för. Tack Ove.

Det jag inte får ihop är hur tre stycken nästan ser ut att torka ut.. och en fjärde ser ut som att den nästan vattnas ut.. dvs, den sväller till normal storlek, men färgen försvinner..

Det intressanta på det du säger är att.. nu får du hålla i dig för att jag är nybörjare, Mitt Kh sjunker i karet om jag inte tillsätter buffer, det var lågt, ungefär 5 dkh, så jag köpte triple buffer, visste inte vad jag skulle tillsätta, fick en rekommendation som jag antagligen feltolkade, kht höjde sig till 14.. Detta var samtidigt som jag började med aktivt kol.. Dvs att mina skivisar skrumpnade..

Sedan sänkte jag kht igen genom vattenbyte till 8.. men nu upptäckte jag igår att kht var nere på 5 igen.. dvs jag höjde det till 7.7, mätt i morse..

ska först försöka få stabilt kh.. Jag håller på att försöka komma på varför kht hela tiden sjunker i mitt kar.. Men i alla fall, läste att, utanför saltvattensakvarie-sfären, så definierar man vattenhårdhet som innehåll av kalium och magnesium.. fick kanske en liten ledtråd där,

ska också kolla vad triple buffer innehåller, uppenbarligen mer än en sak.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triple buffer är lurig i och med att det innehåller borat. Det betyder att alla bikarbonatjoner kan förbrukas och kH- testen ger fortfarande utslag. Sedan tillsätter man mer, bikarbonatjonerna förbrukas och man har mer borat kvar och kH- testen ger ett större utslag. Jag skulle inte använda det i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant att du säger det. För att nu för andra gången tillsatte jag triple buffert i mitt kar, igår, och idag har mina skivisar dragit ihop sig ännu mer.. dvs. att det jag först trodde var boven, aktivt kol och jodbrist, verkar felaktigt, det verkar nu som något med triple buffert, alternativt svängningarna i KH som orsakar det.. För sist när de drog ihop sig.. så var det dagen efter jag tillsatt triple buffert..

Jag insåg precis att detta spår har dragit iväg i fel riktning, i alla fall om man läser topic..

Men jag måste fråga om du kan rekommendera någon buffert? eller tillsätta bikarbonat? är det speciellt bikarbonat? eller det vi lagar mat med?

Jag ska genast läsa på saltvattenskemi för dummies.. ligger lite efter känner jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F-n Stig... hade någon annan skrivit sådär så hade jag antagligen inte brytt mig så mycket !?!?!?

Är risken verkligen så stor att man mäter borater istället för karbonater ??

Triple buffer är lurig i och med att det innehåller borat. Det betyder att alla bikarbonatjoner kan förbrukas och kH- testen ger fortfarande utslag. Sedan tillsätter man mer, bikarbonatjonerna förbrukas och man har mer borat kvar och kH- testen ger ett större utslag. Jag skulle inte använda det i saltvatten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat, aqua care innehåller natriumborat..

Jag kan acceptera att natriumborat stabiliserar alkaniteten, men används boratet till något i karet ??? eller vad gör det i tillsatsen? Kan det vara boratet som gör att mina skivisar skrumpnar eller kan det vara brist på karbonater? eller är det det faktum att alkaniteten svänger?

För används inte boratet så är det totalt ovettigt att ha det i karet, förutom att det stabiliserar ph't.. men det blir svårt att uttala sig om kht?

Ska försöka hitta double buffert.

Karbonater och bikarbonater används när koraller växer om jag förstår det rätt? men är det mina koraller som suger ut kht så totalt att det på en vecka sjunker från 8-6 på kh??

Tack för hjälpen i alla fall, jag lär mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...