Gå till innehåll

Elektronisk PH testare.


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Såg en PH "penna" när jag var och snurrade på Ebay. Frågan är, har man över huvudtaget en sådan nytta av testern att det är intressant, eller ska man hålla sig till droptesterna? Nogranheten vid test är ju avhängig till kalibreringen, och man kommer ju inte testa dagligen, eller kallibrera om fullt så ofta som man kanske borde.

Sen är väll glaskroppen som är själva sensorn en förbrukningsvara? Antar aty man får byta den med ett ganska regelbundet interval? (Vilket i så fall motverkar eventuell besparing som annars skulle motivera pennan över droptester) Batterikostnaden får man väll hävda motiveras av coolhetsfaktorn eller något (borta är ju frågan, är det den, eller den färgen jämfört med otaliga skalor)

Tacksam för alla åsikter. Fast, jag köper säkert en i alla fall, bara för att.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du skall ha två krav på din PH-penna. Den skall gå att kallibrera i två punkter och den skall ha utbytbar elektrod. Det finns sådana. Vad gäller elektroniken i mätarna så är den i stort sett jämbördig i de flesta fabrikat med det svåra är elektroden. Därför tycker jag det är bätte med "normala" mätare och en elektrod med BNC koppling.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har ett helt gäng med BNC ansluten sensorkropp, och så vitt jag förstår kalibreras en del av dem mot två punkter. (Två test vätskor medföljer, PH7 och PH10, kanske lite högt för oss, men det spelar kanske ingen roll? Våra absoluta maxvärden torde hamna i mitten på det kalibrerade området.)

Den huvudsakliga frågan verkar dock vara, är det över huvudtaget lönt? Ove verkar inte tycka det, och Lasse ignorerar behovsfrågan och går rakt på användbarheten.

Sidofråga. Bör alla BNC anslutna elektroder fungera, eller måste man ha tag i rätt när det är tid att byta? Jag gissar på att det är "generic" eftersom de kränker ett par olika mätare med BNC anslutna sensorer, men bara 2 olika sensorer, och skillnaden på dem är kabellängden.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall funka med alla elektroder som har BNC koppling. De skall gå att kallibrera i punkterna 7 och 10 - det är de som används för pH över 7. 7 kallibreringen ger 0-värdet och 10 kallibreringen ger lutningen på kurvan. Behovet finns ju för pH mätnig - det som krånglar till det är att om du vill ha stor nogranhet så skall du kallibrera pH-mätaren inför varje mätomgång (eller dag). För snabba ungefärliga värden så räcker en gång i veckan.

Ove har helt rätt om de billiga proberna och varför jag föreslog en med utbytbar elektrod var att man just skall göra det - byta elektroden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med andra ord budget alternativen här behöver kompleteras tex med hanna's 1332B som är en av deras billigare alternativ, men det alternativ de rekomenderar för akvarium. För bara 890:- är den ett kap. 8'a gånger så dyr som resten av testutrustningen jag tittat på, men det är väll där skillnaden ligger. Man får vad man betalar för. Tror jag hoppar över PH pennan för stunden och håller mig till droptesterna, vem vet, jag blir kanske löjligt rik någon dag. I dagsläget finns definitivt inte den budgeten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...