Gå till innehåll

Märkliga knappar


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Köpte en sten med knappar - och såg när jag kom hem att allt som jag trodde var sten inte var det. Några knappar växte på en sjöpungsliknande läderaktig tub som var helt uppblåst och fast i stenen i ena änden med en öppning i den andra. Om man petar på tuben drar den ihop sig.

Min teori är att det på nåt sätt har med knapparna att göra - att det är knapparnas vävnad som spridit ut sig på detta sätt, men det kanske är fel?

Om det är rätt så vet jag bara inte om det är naturligt, eller om det är nån slags mutation/cancerliknande felväxt.

Någon som stött på detta och/eller som vet mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hej Mattias.

Jag tror dina knappar har lyckats få fäste på en variant av "Tunicate", vet inte det svenska ordet tyvärr.

Här är en bild på en sort:

http://www.geocities.com/panuwatsuppakul/Purple_Tunicate.jpg

Googla lite på dem och se ifall du hittar någon som ser ut som din. Om det nu är en sådan. :)

Jo Jimmy - nu när jag sett lite definitiva sjöpungar/tunicates (där vi senast sågs) så är jag 100% säker på att det är så. Har googlat som fasen och hittat en bild som är väldigt lik:

http://nas.er.usgs.gov/taxgroup/tunicates/images/club_tunicate.jpg

Det skojiga är att denna sjöpung lever och ser ut att må bra sedan flera veckor tillbaka. Det tråkiga är att jag inte är så intresserad av att behålla knapparna på den - men inte gärna vill göra mig av med pungen... ...så just nu försöker jag avlägsna knapparna utan att skada pungen... pilligt men lite i taget går det bra - knapparna har liksom inte fäst vid själva sjöpungen utan i nån slags lager av nåt (smuts?alger?gammal sjöpunghud?) som klistrats fast. Alltså kan jag försiktigt borsta lite med en tandborste tills lagret lossnar och därmed knapparna. Man får ta lite i taget - rengöra pungen försiktigt, vänta nån dag, skrubba lite, vänta osv. Nu har jag kommit så långt att jag avlägsat 3/4 av knapparna och sjöpungen ser ut fortfarande ut att må bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet det. Håller i stenen med en hand och tandborste i den andra. Inte i knapparna alltså. Över ytan - denna sjöpung har redan varit så mycket upp och ner ur vattnet innan jag såg vad det var att den inte gärna kan vara särskilt känslig för att utsättas för "luftning" - vissa ska tydligen vara det dock. Gissar denna är intertidal (är det ett ord på svenska?).

Spolar sedan tandborsten med hett vatten när jag är klar för stunden.

Kunde tillagt detta för att mana till lite försiktighet med hanteringen av knappar men tyckte det stötts och blötts så mycket redan...

Var det det som var mothugget du väntade på? Eller var det invändningar mot knapp-gift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...