Gå till innehåll

Behöver råd ang. Hepatus


Rekommenderade inlägg

Min Doris har haft prick i 2 veckor, det började efter att lyset i akvariet var tänt två dagar i streck när vi var bortresta pga felande timer. Tyckte mig se en förbättring för nån dag sen men nu har hon börjat klia sig igen och är vitprickig över hela kroppen. UVC'n går 24/7 men märker som sagt ingen förbättring. Den äter som vanligt dock.

Ska man ingripa, fånga in firren och behandla den med hyposalinity metoden eller ska man vänta? Jag tycker att den börjar se stressad ut när den måste klia sig, tycker så synd om den.

Funderar på om den kanske skulle må bättre hos någon som har större kar, om den nu tillfrisknar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga hur lång läkningstiden är.

Mata redigt, prova varierad kost. Artemia, spirulina, noriblad, ja det mesta. Ej för mycket så det blir för hög belastning i karet.

Om du inte har känsliga koraller, kan du sänka salthalten till 1,021 under några dagar, trappa sedan återupp till den salthalt som önskas.

Ev. sänka belysningstiden någon timma, så fisken kan "stressa av"

Har du mätt amoniak?

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips som vanligt vid denna sjukdom!!!!!!!!!

Artemia marinerad i en vattenmix med vitlök i massor. Mossa ner en hel vitlök i en lite burk med vatten och ha den i kylen "alltid" ta ett litet glas, typ snapsglas eller liknande. Ha i fryst artemia till alla fiskar. Ha i vattenmixen, (undvik att ha med vitlöken) marinera ca 40min eller 1 timme. Mata varje dag. Mitt favoritmedel mot prick och annat skit...... Jag har en uvc, man har slutat med det. Jag matar alla fiskar med denna mix 1-3ggr per vecka. Fungerar mot allt skit man kan lyckas drabbas av. Har inte haft en sjuk eller död fisk sen dess.....

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är vita prickar ungefär som saltkorn i storlek så är det troligtvis cryptocarion. Parasiter har flera olika levnadsstadier. Det du kan se är när den nu lever i "huden" på fisken. Nästa stadie är att den släpper från fisken för att gå ner i sanden och föröka sig. Det är i det frisimmande stadiet som UV:et gör nytta . Problemen kommer när parasiterna sätter sig på gälarna och till slut dör fisken av syrebrist. Så ha koll på om den andas snabbare, då är det hög tid att välja något behandligsmetod.

Är det lite prick, så är rådet att ha den kvar i karet. Kör UV dygnet runt(med fräscht rör) och ha koll på andningen. Va förbered på att flytta fisken till karantän om den blir sämre.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft samma, eller liknande problem med min hepatus. började med att den kliade sig, och sen dök små prickar upp lite här och där. provade att beställa en liiiten flaska "aquarium munster" (fast med tyskt U) från bioted, och det verkar gå åt rätt håll. prickarna har så gott som försvunnit. har en dag på behandlingen kvar, så det kanske är lite tidigt att uttala sig än, men den medicinen går att ha i även om man har koraller och annat /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft samma, eller liknande problem med min hepatus. började med att den kliade sig, och sen dök små prickar upp lite här och där. provade att beställa en liiiten flaska "aquarium munster" (fast med tyskt U) från bioted, och det verkar gå åt rätt håll. prickarna har så gott som försvunnit. har en dag på behandlingen kvar, så det kanske är lite tidigt att uttala sig än, men den medicinen går att ha i även om man har koraller och annat /Samuel

Funderar om det kan vara värt att beställa denna medicin.

Fisken har ju så mycket prickar och knottror över hela kroppen så den är svårt angripen. Försöker att se till att dom får lugno och ro och mycket mat med vitlök i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lill Nemo

Om du inte gör någonting åt det kommer dom att dö. Vitlök hjälper inte att få bort pricken men däremot att förebygga att fisken blir sjuk nästa gång. UVC är jätte bra att du har men det vore nog bra om du kör med medecin eller dopp i sötvatten ca. 1 minut/fisk.

Lycka till!

Sofia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag har sett många hepatus som har eller har fått vita prick liknande symptom i upp till 4-5mån, oftast på morgonen och sen blir det bättre under dan för att sedan vara lika illa morgonen efter, ingen annan brukar bli dålig och då får man ju för sig att det inte är någon sjukdom utan just hepatus som lider av detta symptom, verkar hänga ihop med ph svängningar, eller bara en stressig miljö å tillvaro!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att det är lite variation i hur mycket prickar den har. Tycker att den har fått nya vita prickar nu, bla på ögonen och sen har den lite vitt kring gälarna och det oroar mig mest. Har köpt en flaska sea cure och tänkte behandla den i en stor plastback med 25 l vatten. Går de bra med nyblandat salt vatten eller bör jag använda vatten från akvariet också? Några erfarenheter av denna medicin, sea cure från aquarium systems?

Mvh,

elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...