Gå till innehåll

Halogen till HQI konvertering, möjligt / värt det?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Jag har 2 st standard halogen armaturer som jag funderat på att göra "något" med.I dagsläget, då de är utrustade med vars en 200w halogen lampa, imponerar de inte i användbarhet, men jag har snokat runt lite. Sockeln är R7s, och till sockeln finns HQI ljuskällor. Jag har nu 2 frågeställnngar som jag lite nyfiket funderar på om någon kan hjälpa mig med.

Var får man tag på nödvändig elektronik, och är alls ombyggnad värd att genomföra?

Är det så enkelt att man köper en HQI ballast, och kopplar ihopa det hela med den glade amatörens "friskt kopplat hälften..." eller krävs det mer? Jag inbillar mig möjligen felaktigt att det är så enkelt. (Om någon vet, går det att serie, eller paralellkoppla de här?)

Är det någon som vet vad fasen en HQI lampa är över huvudtaget, och varför vi inte hör mer om dem? (Eller det är bara jag som inte lyssnat nu igen?)

Antagligen är det en korkad idee, men man nästan måste fråga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen större operation om man har nödvändig el-kännedom, men det är nog knappast värt besväret.

En elektronisk 150W ballast kostar ca 1300:-, en magnetisk ungefär hälften - men vanliga halogenare brukar väl inte direkt ha optimala reflektorer heller. (ny lampa tillkommer ju också)

Så om inte de befintliga har ball design eller andra förmildrande omtändigheter, så skulle jag rekommendera att kolla marknads utbudet istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju att se en definitiv fördel med att plocka med lös ballast och det är att det då är valfritt att placera ballasten någonstans där den inte värmer akvariet. Vill man hålla temperaturen nere så är det en god sak med varje värmeproducent som man kan få undan från akvariets närhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå, som det är, har jag två NordicLight 10-99206D1030S. Att försöka sälja dem och få ut någon rimlig summa och använda den till att köpa en belysning skulle kanske vara möjligt, men tveksamt. Och sen är det ku lite kul att snickra ihpa något på egen hand. Reflektorn är garanterat inte optimal, det är närmast en halv tennisboll, med samma typ av yta som en grovt blästrad aluminium plåt. Ganska vid spridning på ljuset med andra ord. Det känns även som helt fel lampa att sätta sig ner och slakta, för att tex använda en egen reflektor osv. Nå, jag får väl försöka fundera lite på det, och därefter agera. Jag har sällan bråttom, så inte heller den här gången, så det är ju inget problem i sig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st standard halogen armaturer som jag funderat på att göra "något" med.I dagsläget, då de är utrustade med vars en 200w halogen lampa, imponerar de inte i användbarhet, men jag har snokat runt lite. Sockeln är R7s, och till sockeln finns HQI ljuskällor. Jag har nu 2 frågeställnngar som jag lite nyfiket funderar på om någon kan hjälpa mig med.

Var får man tag på nödvändig elektronik, och är alls ombyggnad värd att genomföra?

Är det så enkelt att man köper en HQI ballast, och kopplar ihopa det hela med den glade amatörens "friskt kopplat hälften..." eller krävs det mer? Jag inbillar mig möjligen felaktigt att det är så enkelt. (Om någon vet, går det att serie, eller paralellkoppla de här?)

Är det någon som vet vad fasen en HQI lampa är över huvudtaget, och varför vi inte hör mer om dem? (Eller det är bara jag som inte lyssnat nu igen?)

Antagligen är det en korkad idee, men man nästan måste fråga.

B!

HQI är en typ av metallhalogen, info här. Vilken typ av metallhalogen som används vanligtvis till akvarier har jag ingen aning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah. Mer ljus under locket. Tack.

Det nästan garanterar att det inte fungerar att köra lampor parallellt på en elektronisk ballast... Tror jag? MH lampor ska, lite som lysrör ha högre spänning för att tända, än för att lysa kontinuerligt, och för att klara av att tända två lampor samtidigt borde det vara ett krav att ballasten är dimensionerad för det. Om det räcker med 2x effekten för en lampa, eller om det krävs något mer exotiskt är ju en jäkla fråga. Inte helt kul att testa och konstatera att man eldat upp en ballast för 1300 spänn eller så. Och man har ju inte riktigt samvete att köra en garanti på något man själv förstört, så illa funtad är man ju inte.

Tyckte bara det kändes så jäkla rätt med dessa som akvariebelysning, löjligt små, hade varit kanon. Reflektorn är 7cm rakt över, själva lamphuset är 9x11cm, och 5cm högt. Med fästet monterat neråt, bygger hela armaturen så att centrum på glödlampan hamnar på 22-24cm från väggen. Lägg till ett par cm, för vad man än väljer att montera dem på, snygg betsad träskiva, eller ohyvlad 2" pinne, så hamnar lampan mitt över ett 50cm kar. baljan jag funderar på är bara 40, så ljuset skulle komma något framifrån, vilket nästan är bättre... För oss som tittar in i alla fall. Ljuset går uppskattningsvis ut över 110grader, och de första 20 på "alla" håll är märkbart svagare, sen hjälper reflektorn till. Så ljuset skulle, trots att lamphuset är begränsat i rörlighet täcka hela vattenmassan framåt, men borde inte nå full kraft förrens kanske 5cm in i karet, och på så sätt kanske slippa lite av "strålkastare lyser på golvet" fenomenet.

Meh. Det lyser säkert igenom. Jag är grymt sugen på att köpa ballast, om så bara för att testa, och sen om det inte utfaller på önskvärt sätt, köpa armaturer och bygga vidare. Problemet är min något tunna plånbok. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...