Gå till innehåll

Flytta med akvariet?


papi

Rekommenderade inlägg

Om ca en månad skall vi flytta och planen är att ta med karet och allt levande. Det är en kort körning men det kommer säkert ändå att ta 5-6 timmar innan allt är på plats. Sten och koraller tänkte jag lägga stora salthinkar (25 kg) med lock.

Vad jag hört behöver stenen kontinuerlig cirkulation. Det finns batteridrivna cirkpumpar som man kanske kan lösa detta med?

Det är också en halvdjup sandbotten som jag tvekar om hur mycket man vågar/bör ta med?

Temperaturen kan bli ett annat problem men är det lika kritiskt för allt innehåll?

Tacksam för erfarenheter och synpunkter om akvarieflytt! /Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade karet jag köpte och gjorde följande..

Sten i ett par 25liters tunnor med vatten ingen cirkulation under själva flytten men direkt då jag kom hem satte jag i ett par pumpar.

sand i en hink med vatten som täckte sanden ca: 5cm det fick stå som det var ingen pump där.

Fiskar i en 25liters hink i med pump så fort jag kom hem.. ingen värme efter som det var dryga 30grader ute och samma värme inne :) en av de varmaste dagarna under sommaren.

Koraller samma sak där i spann och pumpar direkt vid hemkomst.

Uppsättning av karet samt transporten tog ca: 6timmar sedan var allt igång och inget gick förlorat :)

Så gjorde jag vid flytten ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...