Gå till innehåll

Olika skötseldiscipliner


mano

Rekommenderade inlägg

Har börjat funderat på vilka olika skötseldiscipliner det egentligen finns inom hobbyn och vad de innebär och tänkte försöka göra en liten nybörjarguide till de vanliga. Då jag själv inte har någon koll på detta så tänkte jag skriva en mall där andra som faktiskt vet vad de snackar om får lägga in info om respektive discipliner.

Tar tacksamt emot feedback om min mall, helst innan någon har använt den. Jag hoppas att detta kan bli en bra liten guide till vilka skötselrutiner som finns och lite vad de innebär.

Rubrik:

Namnet på metoden tex Berlinmetoden eller Zeovitmetoden

Metod för att hålla uppe Ca/KH/Mg:

Tex reaktor eller tillsatser alternativt "inte applicerbart då det ej bestäms av disciplinen"

Metod för att hålla nere NO3/PO4:

Tex reaktor, skummare, DSB, skördande av makroalg alternativt "inte applicerbart då det ej bestäms av disciplinen"

Nödvändig utrustning:

Eventuell utrustning som är absolut nödvändig för att följa den disciplinen, samt gärna cirkapriser för densamma vid ett par olika akvariestorlekar

Önskvärd utrustning:

Eventuell utrustning som kan förbättra vattenvärden eller förenkla skötseln

Nödvändiga tillsatser:

Eventuella tillsatser eller filtermedier som är absolut nödvändiga samt gärna cirkapriser per månad/år vid ett par olika akvariestorlekar

Önskvärda tillsatser:

Eventuella tillsatser eller filtermedier som kan förbättra vattenvärden

Daglig skötsel:

Eventuell daglig/varannan-dags nödvändig skötsel, tex doseringar, mediarengöring, mediabyte...

Veckoskötsel:

Eventuell veckovis/varannan-veckas nödvändig skötsel, tex doseringar, mediarengöring, mediabyte...

Månadsskötsel:

Eventuell månads/varannan-månads nödvändig skötsel, tex doseringar, mediarengöring, mediabyte...

Fördelar:

Eventuella fördelar med just denna metod och även vilken typ av huvudinvånare det passar bäst för SPS, LPS, mjukkoraller, andra lägre djur eller fish-only

Nackdelar:

Eventuella nackdelar med just denna metod och även vilken typ av huvudinvånare det passar sämst för SPS, LPS, mjukkoraller, andra lägre djur eller fish-only

Övrigt:

Övrig info som kan vara av intresse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I brist på ork att fylla i riktiga rutiner så tänkte jag att man kan ju lägga in sin egen skötseldisciplin om det är ok?

Nu är ju inte mitt kar igång med denna disciplinen ännu(för tillfället är disciplinen släng ner en bit mat i karet ibland och häll på sötvatten när pumparna tjuter för att nivån är för låg)... ska flytta tillbaka allt till det stora karet ikväll eller imorgon kväll.

Rubrik:

Metod för att hålla uppe Ca/KH/Mg:

Kalkreaktor och kalkmixer, Grotech Instant Mg

Metod för att hålla nere NO3/PO4:

DSB, Skummare, Ozon, Macroalger

Nödvändig utrustning:

Se ovan. Kostnad bedömt 8papp för ett 500L akvarium vid köp av begagnat.

Önskvärd utrustning:

Överdimensionerad utrustning. Utvärderar zeolit.

Nödvändiga tillsatser:

Magnesium(har itne köpt tillsats till kalkreaktorn ännu).

Önskvärda tillsatser:

Aktivt kol, fosfatremover.

Daglig skötsel:

Skrapa rutan och pyttsa i lite Instant Mg

Veckoskötsel:

Fylla sötvattensdunken.

Månadsskötsel:

Eventuellt vattenbyte, fylla på media.

Fördelar:

Inte hunnit utvärdera då det är precis i ny/omstart. Tanken är dock att DSBn ska vara främst för att kunna ha lite roliga sandlevande djur(jawfish, carpet anemon). Ozon för att göra vattnet klarare och få ner mer ljus till korallerna. Skummare för att ta ut lite näring ur karet innan det bryts ner och jag hoppas att DSBn tar resten. Undantaget att Mg för tillfället doseras för hand så är tanken att en foderautomat ska göra att det bara behövs skrapa rutorna och ge fiskarna mat, dvs man kan låta vem som helst ta hand om akvariet i ett par veckor om det skulle vara så.

Nackdelar:

Se ovan samt kostnaden(var billigare när jag körde utan skummare, kalkreaktor osv).

Övrigt:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...