Gå till innehåll

Alger ?


Josv1973

Rekommenderade inlägg

Mitt akvarium har varit igång i ca två veckor nu. Idag när jag kom hem så såg jag att sanden och den levande stenen hade blivit lite brun. Vad är detta ? Jag har tänt i akvariet hela dagarna och natt belysning på natten kan det bero på det? Och vad ska jag göra? vatten testerna är bra.

Jag hoppas att det inte är något farligt!

Se bifogad bild.

Mvh En nöjbörjare på saltvatten.

post-4163-14468916198241_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som kiselalger. Det är vanligt i uppstarten.

Använder du osmosvatten när du fyller på avdunstat vatten?

Det vanliga tillvägagångssättet vid uppstart är att man väntar med belysningen tills fosfat (PO4)och nitrat (NO3) visar 0 på testerna (brukar ta runt en månad efter start), sedan börjar man belysa försiktigt i någon timma/dag under någon vecka. Sedan ökar man belysningstiden långsamt, 1-2 timmar/vecka, tills man är uppe i en tid som passar dig och ditt akvarium. Får man algblommning under tiden kan man minska med en timma och köra med det ett par dagar. När Nitrit (NO2) visar 0, så kan man slänga i ett gäng snäckor (vanligtvis ett par veckor efter uppstart). Du kan med fördel använda en bakteriekultur (Sera nitrivec ska tydligen fugera hyffsat), helst en som är anpassad för saltvatten tex. ZEObak eller UltraBio.

Det finns dom som dragit igång med fyllt lyse från start, men där är ett annat tillvägagångssätt med bakteriekulturer, massor med snäckor mm. Men man bör ha erfarenhet av salt innan man ger sig på det, annars finns risken att det havererar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kiselalger och de blommar bort ganska snabbt och ersättes med grönalger. Eremiter som kryper i sanden, sandkrypande snäckor eller något annat djur som kryper i sanden är bra. Se exempelvis min tråd om RSM eller tråden om mitt Molly Hotell där detta förlopp beskrivs. Viktigt att inte byta vatten förrän denna blomning är över samt att en tillsats av Tetras Bactozym kan hjälpa att förkorta denna blommning. Av de preparat som Marko nämnde är ZEObak möjligt det bästa eftersom det innehåller den typen av bakterier som kan konkurrera med kiselalger. Ultrbio innehåller främst nitrifikationsbakterier (och enligt uppgift denitrifikationsbakterier även om jag undrar hur man kombinera två bakterietyper med så skilda krav som dessa i ett preparat).

Blomningen är en naturligt steg i starten och kommer ettdera att upphöra när silikatet minskat eller att du får en betare på kiselalgen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...