Gå till innehåll

Balling och tillsatser


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej håller på att fundera vilken doserpump som jag skall använda mig av. I dagsläget tror jag att jag kommer välja en grotech då den verkar vara den som är enklast att sköta.

Enligt fauna Marins hemsida så behöver dessa spårämnen tillsättas för att få optimal tillväxt. jag får det till 6 olika vätskor som blandas till. Innebär det att det är 6 olika flaskor som måste köpas in. Vilka är konkurenterna jag vill att allt skall tillsättas dvs jod magnesium kalk strontium osv vill inte kladda med extra flaskor

CAN 1, 2 kilogram Calcium Chloride-Dihydrate

CAN 2, 2 kilogram Magnesium Chloride-Hexahydrate

CAN 3, 500 gram sodium hydrogen carbonate

Add to can 1 (to the Calcium Chloride-Dihydrate) 25ml of the strontiumcomplex

and 25ml of the heavy-metall-complex.

Add to can 2 (to the magnesium) you add 25ml of the Iodine-Fluorine Complex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marins Bio-calcium liquid. Tre västkor som du blandar ordning och då får du med över 70 spårämnen. Tror den ska vara ganska komplett vad jag läst mig till. Nackdelen med denna metod är ifall något börjar sticka iväg åt nåt håll.

Okej så skvätter jag i deras vätskor så menar du att jag inte behöver tillsätta några andra preparat i mitt akvarium. Vad ligger dessa på i pris? Vad är skillnaden mellan Preis A,B och C vätska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så skvätter jag i deras vätskor så menar du att jag inte behöver tillsätta några andra preparat i mitt akvarium. Vad ligger dessa på i pris? Vad är skillnaden mellan Preis A,B och C vätska

Preis ABC bygger nog på samma princip som TM Biocalcium.

A=Kalciumklorid

B=Natriumkarbonater

C=vanligt akvariesalt utan natriumklorid

Vätska C innehåller alla spårämnen akvariet behöver men om det räcker som tillsats beror på hur mycket koraller, kalkalger osv ditt akvarium innehåller. Tropic Marin rekommenderar deras K+ och A- element som stöd för balling vid hög belastning av exempelvis SPS/LPS. Dock i reducerad dos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej håller på att fundera vilken doserpump som jag skall använda mig av. I dagsläget tror jag att jag kommer välja en grotech då den verkar vara den som är enklast att sköta.

Enligt fauna Marins hemsida så behöver dessa spårämnen tillsättas för att få optimal tillväxt. jag får det till 6 olika vätskor som blandas till. Innebär det att det är 6 olika flaskor som måste köpas in. Vilka är konkurenterna jag vill att allt skall tillsättas dvs jod magnesium kalk strontium osv vill inte kladda med extra flaskor

CAN 1, 2 kilogram Calcium Chloride-Dihydrate

CAN 2, 2 kilogram Magnesium Chloride-Hexahydrate

CAN 3, 500 gram sodium hydrogen carbonate

Add to can 1 (to the Calcium Chloride-Dihydrate) 25ml of the strontiumcomplex

and 25ml of the heavy-metall-complex.

Add to can 2 (to the magnesium) you add 25ml of the Iodine-Fluorine Complex.

Dom tre första du skriver kan man köpa i torkad form som man blandar med osmosvatten, sen doserar di resterande vätskor i dom andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxar in inlägget från en annan tråd på mitt recept, doserar exakt lika mängd ur alla dunkar varje dag, ca 90ml för närvarande. Receptet är fauna marins.

TropicMarinas pulver ska tydligen innehålla diverse spårämnen oxå då slipper man UltraTrace tillsatserna. Kemikalierna beställde jag från tyskland i 4kg förpackningar för 40kr/kg. Kommer dock inte ihåg var jag köpte dom.

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxar in inlägget från en annan tråd på mitt recept, doserar exakt lika mängd ur alla dunkar varje dag, ca 90ml för närvarande. Receptet är fauna marins.

TropicMarinas pulver ska tydligen innehålla diverse spårämnen oxå då slipper man UltraTrace tillsatserna. Kemikalierna beställde jag från tyskland i 4kg förpackningar för 40kr/kg. Kommer dock inte ihåg var jag köpte dom.

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Sitter och följer tråden med stort intresse. En fråga jag tänker på

är att du doserar 0.9dl --> ca55 dagar/dunk. Behöver du skaka eller

röra om dukarna någon gång??

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och följer tråden med stort intresse. En fråga jag tänker på

är att du doserar 0.9dl --> ca55 dagar/dunk. Behöver du skaka eller

röra om dukarna någon gång??

/Johan

Vad kostar alla dessa preparat ungefär för dig. Sen vet jag ju att det beror på hur mycket som förbrukas. Min ambition är ju att fylla på mitt kar med mer koraller efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar alla dessa preparat ungefär för dig. Sen vet jag ju att det beror på hur mycket som förbrukas. Min ambition är ju att fylla på mitt kar med mer koraller efterhand.

Jag använder inte detta ännu, då jag bara har ett litet akvarie.

Marko köpte sina "pulver" för 40kr/kg i tyskland. Det räcker enligt snabb beräkning

ca 150dagar/kg --> 2kg/år --> 10kg totalt --> 400kr/år (OBS grovt räknat)--> 1kr/dag för 375+112L.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HALLÅ ALLIHPOA

Min hobby är att studera hur livet på ett korallrev fungerar. För att kunna studera livet varje dag har jag startat upp ett 650-liters korallrevsakvarium i mitt hem.

För att tillsätta de ämnen som korallerna förbrukar tillsätter jag :

blandar i dunk nr. 1 (klorider):

- 6g kalciumkloriddihydrat och 36g magnesiumkloridhexahydrat med 5000g vatten som omröres kraftigt några gånger. Denna blandning innehåller 400g Kalcium/l och 1200mg/l magnesium vid ett pH på 8.2. För dosering använder jag en Grotech 1800/2. Pumpen är inställd på 10ml och ett slag per dygn. En dunk varar i två månader.

blandar i dunk nr.2 (karbonater):

- 150g natriumbikarbonat och 10g natriumkarbonat med 5000g kranvatten som omröres kraftigt några gånger. Denna blandning innehåller mer än 32 kH vid ett pH på 8.0. För dosering använder jag en Grotech 1800/2. Pumpen är inställd på 10ml och två tillslag per dygn. En dunk varar i en månad.

Kemikalierna har jag köpt för 37 kr/kg hos http://www.shop-meeresaquaristik.de/.

För att avlägsna de ämnen som fiskarna producerar ökar:

Vattenreningen består av 1500g zeolitgranulat / 50g aktivt kol och 50g biophos2. Dessa granulat bytes

varje månad plus ett vattnebyte på 1.5%

medelvärderna i akvariet de senaste 3 månaderna är :

Mg.......1200

Ca ........400

pH............ 8

kH............ 8

Si .............0

Po4..........0

No3..........2

Temp......24

Desitet....1.022

Bruttovolymen är c:a 650 liter.

Simutrummet är c:a 540 liter.

sumpvolymen är c:a 110 liter.

Akvariet innehåller följande djur:

1st gramma loreto

1st gul kirurg

1st kauderi

1st hexataenia

1st röd gylta

1st parasema

1st cinctus

2st anemonfiskar

1st gorgonia

1st acropora

1st balipolyper

1st blå sjöstjärna

1st favi

1st grabhamiräka

4st skivanemoner

3st kollonianemoner

10 erimitkräfter

25 st astrea snäckor

+ div lägre djur.

Belysningen består av 1044 led-dioder (6500K)med en effekt på 99W fördelat på tre lysrör.

Cirkulationen utgörs av en tunze nano 6055 + singelcontroller.

Bottenlagret består av ett tunt lager av fin korallgrus.

Akvariet är av helglastyp med10mm tjocka glasskivor samt med förstyvningsglasremsor runt akvariet plus en ihophållningsribba på mitten, allt vid vattenytan. För vacker dekoration har jag använt svart siliconlim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HALLÅ ALLIHPOA

Min hobby är att studera hur livet på ett korallrev fungerar. För att kunna studera livet varje dag har jag startat upp ett 650-liters korallrevsakvarium i mitt hem.

För att tillsätta de ämnen som korallerna förbrukar tillsätter jag :

blandar i dunk nr. 1 (klorider):

- 6g kalciumkloriddihydrat och 36g magnesiumkloridhexahydrat med 5000g vatten som omröres kraftigt några gånger. Denna blandning innehåller 400g Kalcium/l och 1200mg/l magnesium vid ett pH på 8.2. För dosering använder jag en Grotech 1800/2. Pumpen är inställd på 10ml och ett slag per dygn. En dunk varar i två månader.

blandar i dunk nr.2 (karbonater):

- 150g natriumbikarbonat och 10g natriumkarbonat med 5000g kranvatten som omröres kraftigt några gånger. Denna blandning innehåller mer än 32 kH vid ett pH på 8.0. För dosering använder jag en Grotech 1800/2. Pumpen är inställd på 10ml och två tillslag per dygn. En dunk varar i en månad.

Kemikalierna har jag köpt för 37 kr/kg hos http://www.shop-meeresaquaristik.de/.

För att avlägsna de ämnen som fiskarna producerar ökar:

Vattenreningen består av 1500g zeolitgranulat / 50g aktivt kol och 50g biophos2. Dessa granulat bytes

varje månad plus ett vattnebyte på 1.5%

medelvärderna i akvariet de senaste 3 månaderna är :

Mg.......1200

Ca ........400

pH............ 8

kH............ 8

Si .............0

Po4..........0

No3..........2

Temp......24

Desitet....1.022

Bruttovolymen är c:a 650 liter.

Simutrummet är c:a 540 liter.

sumpvolymen är c:a 110 liter.

Akvariet innehåller följande djur:

1st gramma loreto

1st gul kirurg

1st kauderi

1st hexataenia

1st röd gylta

1st parasema

1st cinctus

2st anemonfiskar

1st gorgonia

1st acropora

1st balipolyper

1st blå sjöstjärna

1st favi

1st grabhamiräka

4st skivanemoner

3st kollonianemoner

10 erimitkräfter

25 st astrea snäckor

+ div lägre djur.

Belysningen består av 1044 led-dioder (6500K)med en effekt på 99W fördelat på tre lysrör.

Cirkulationen utgörs av en tunze nano 6055 + singelcontroller.

Bottenlagret består av ett tunt lager av fin korallgrus.

Akvariet är av helglastyp med10mm tjocka glasskivor samt med förstyvningsglasremsor runt akvariet plus en ihophållningsribba på mitten, allt vid vattenytan. För vacker dekoration har jag använt svart siliconlim.

Vore jättkul att få se bilder på ditt system. Hoppas du har några som du kan lägga upp och visa både på teknik och på akvariumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...