Gå till innehåll

Luftavfuktare?


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Vi bor i en gammal kåk som är byggd 1955, nu när det börjar bli lite kyligt ute blir det massor av imma på fönsterna, jag misstänker att det har att göra med med att vi har ca 1000l akvarievatten utan täckglas i huset. Nu till min fråga! Tror ni att en luftavfuktare skulle råda bot på problemet? Någon som har egen erfarenhet av luftavfuktare, hur effektiva är de, hur "stor" ska den vara mm

Eller är det bortkastade pengar. Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imman beror på att du har för dålig cirkulation/drag i huset. Antagligen så har du element under dina fönster samt en fönsterbräda som är heltäckande. Med heltäckande menar jag att det inte finns någon springa mellan fönsterbrädan och väggen/fönstret. Så byggde man på denna tiden, även in på 60-talet byggde man så här. Det är kondens som bildas.

Jag tror en del löser detta problem genom att byta fönsterbrädorna, andra monterar in någon slags ventil i fönstret.

Jag föreslår att du tittar över detta först, det gäller att få cirkulation. Prata gärna med någon fackman. Bättre att lösa grundproblemet än att köpa på sig en massa energislukande utrustning som dessutom måste underhållas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kørt både avfuktare och klimatanlæggning och det senare ær att føredra. En avfuktare har en tendens att "dra" ut vatten från akvariet så att avdunstningen blir mycket høgre.

Bæsta sættet ær som sagt tidigare att førbættra cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking har helt rätt och bor du i ett äldre hus utan kallrasspärrar vid fönstren så kommer du få problem med drag och nerkylning. Anledningen till att ha ett element under fönstret och en springa i fönsterbänkarna är att man skapar en liten varm luftström uppåt utmed fönstret och förhindra kallras. Att du redan nu får dimma på fönstren tyder på att det blir ordentliga kallras när det blir kallare ute. Det behövs inte speciellt mycket värme för att förhindra kallraset men du kommer nog att bli tvungen att låta elementen gå på sparlåga under fönstren för att slippa få kallras.

Tyvärr har Wiking rätt med att man framförallt på slutet av 70 talet glömde av den gamla kunskapen om hur man förhindrar kallras, jag tror att min pappa förklarade för en nyfiken 9 åring varför fönsterbrädorna såg ut som de gjorde runt 1959.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade luftavfuktare till min kåk från 1930.

En på 400W som jag hade i källaren och en på ca. 300W som körde i min ångbastu liknande tvättstuga.

Effekten är inte den man hoppades på för så hög strömförbrukning.

Dessutom måste alla dörrar och fönster vara helt täta, annars försöker din luftavfuktare att fukta av uteluften också (vilket kan ta ett tag).

När jag öppnade upp en lucka i taket och satte en frånluftsfläkt i dörren blev det däremot rätt hyffsat efter bara ett par veckor.

Det finns säkert jätte bra produkter, men jämfört med ventilation har jag inte hittat ett bättre alternativ.

Kör nu i tvättstugan som nu är ombyggd till badrum med frånluftsfläkt och det verkar funka bra.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...