rickard598 Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Fick i förrgår hem min Gula boxfish, och nu efter ett par dar i karet, ser det ut som vita prickar (4stycken) på den, är det någon sjukdom eller är det vanligt att det är så? hur gör jag bäst för att åtgärda det? Kommer den få flera?Vattenvärdena är kanon, Salt 1,024, Ph 8,3 fosfat 0,Nitrat 7,Nitrit 0. Tacksam för snabba svar, mvh Rickard Citera
Utstrand Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Vita priken sjukan kanske? Nybörjare med salt har inga fiskar, men haft på sötvattenfiskar.Å sätt/hört att saltvatten fiskar också kan få sånt. Vet tyvärr inte hur man botar saltfiskar. Citera
greger Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Den har samma krav, stress och parasitproblematik som långhornad kofisk - Lactoria cornuta, sök på den så hittar du säker en hel del info här på SG.Drabbas ofta av cryptocarion irritans. Citera
rickard598 Postat 13 november 2008 Författare Postat 13 november 2008 ok, hur blir jag bäst av med det? kan det gå så långt att den dör? kan det vara för att den nyligen kommit in i karet? det är iallafall inte mina clowner som stressar den för dom är tokrädda för den. Citera
greger Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 UV är i princip ett krav med fiskar av denna typen. Citera
rickard598 Postat 13 november 2008 Författare Postat 13 november 2008 UV är i princip ett krav med fiskar av denna typen.Kör med Uv, men kan det ha att göra med att jag köpt den för 2dagar sedan? att den blev stressad med flytten? sökt lite om sjukdomen men hittar inget bra tycker jag, är det en allvarlig sjukdom? hur gör jag bäst för att få bort det? eller ska jag lugna mig? Citera
Tedb Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Håll naturliga vattenvärden slaviskt innan du skaffar en känslig fisk så får du inte problemet. Citera
rickard598 Postat 13 november 2008 Författare Postat 13 november 2008 ett riktigt UV?antar det? Citera
rickard598 Postat 13 november 2008 Författare Postat 13 november 2008 Håll naturliga vattenvärden slaviskt innan du skaffar en känslig fisk så får du inte problemet.har hållit perfekta värden på det i 2månader nu så de tror jag inte de är.. Citera
Tedb Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Okido, så fel jag kan ha.Detta är alltså inte i ditt 5 dagar gamla 300 liters akvarium utan i något annat mindre kar du lyckats hålla perfekta värden i 2 månader. Vad mäter du ? Mäter du tex kalium ?7 mg nitrat per liter är inte naturliga värden. Citera
rickard598 Postat 14 november 2008 Författare Postat 14 november 2008 Okido, så fel jag kan ha.Detta är alltså inte i ditt 5 dagar gamla 300 liters akvarium utan i något annat mindre kar du lyckats hålla perfekta värden i 2 månader. Vad mäter du ? Mäter du tex kalium ?7 mg nitrat per liter är inte naturliga värden.självklart är värdena perfekta i mitt 300l eftersom de enbart består av luft JAg mäter nitrit,nitrat,ca,mg,ph,po4,kh. Vad alla sagt till mig är 7mg/l ett väldigt bra värde.. Citera
rickard598 Postat 15 november 2008 Författare Postat 15 november 2008 Kan meddela att prickarna är borta på den, förmodligen var det stress efter den kom från affären och hit. verkar må kanon! Citera
Ingvar Hellmalm Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Denna art är mycket känslig för prick precis som palettkiruger. Sötvatten dipp karantänskar? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.