Gå till innehåll

Percula 90 320L möbelakvarium med inbyggd sump


Crunchy

Rekommenderade inlägg

Ja då var det dags för mig att starta denna tråden som handlar om mitt nyinköpta Percula 90.

Har i över ett år smugit runt här på forum och läst samt läst en massa böcker om saltvatten eftersom jag alltid velat ha ett saltvattenakvarium. :)

Hittade ett begagnat Percula 90 som jag ansåg vara ett riktigt kap till det priset och allt som följde med :smiley20:

Slutade iaf med att i söndags så var jag och hämtade följande:

akvarium, möbel, salt, skummare, luftpump, t5 armatur med 4st 90cm t5 rör, mh armatur med 1st 150W lampa, 2st 1000L pumpar och 2st på 2000L, 10w uv-c, osmosanläggning, 2st salinitetsmätare (en refraktometer och en man fyller med vatten så är det en "pil" som flyter uppåt) nitrat och fosfat test, 20kg levande sten samt 2st gula gobies.

stenen samt fisken är hemma hos en kompis så jag i lugn och ro kan städa karet, fylla upp mitt kar med vatten och blanda till saltvatten.

För övrigt så var det 2 koraller på stenarna, en mjukkorall (pumpande xenia) och en stenkorall, kan inte namn alls men när ljuset är släckt så är den bara platt och rödaktig och sen när ljuset tänts så kommer det fram gröna polyper så det ser nästan ut som gräs :) såg även igår att på en av stenarna satt en glasros som skall avlägsnas så snart jag kan.

Har hunnit med att städa karet samt fyllt det lite mer än till hälften med osmosvatten, det går inte fort här iaf hehe :skrattar:

Har hunnit modifiera min t5 armatur lite också. Jag har satt dit en extra sladd på den så jag kan styra 2 rör åt gången med hjälp av timers så då har jag blårör och ett uva rör tänt morgon och kväll och sedan kommer dom andra 2 igång lite senare och släcks tidigare under kvällen än vad blåröret och uva röret gör. Sen ska ju Mh in i bilden där nånstans också men så långt i beräkningarna är jag inte än :skrattar:

Planerna som följer är iaf att på tisdag så ska jag hämta min sten och fiskarna och stoppa i karet och sedan den 29/11 åker jag och några kompisar ner till stockholm/täby och hälsar på och då tänkte jag införskaffa mig lite fler saker ;)

Ca. 20kg till levande sten som jag ska "köra in" i ett annat 100L kar som jag har ståendes och skall fylla med saltvatten efter jag fått i vatten i det stora karet.

Levande sand, hur mycket behöver jag om jag bara ska ha ett kanske 1-3cm tjockt lager som dekoration bara? kan jag stoppa i den direkt i det stora karet eller bör jag "köra in" sanden ilag med stenen i 100L karet?

lite tester, typ Nitrit, kalcium, magnesium, ph... vad mer? (har ju redan nitrat och fosfat)

En städpatrull på ca 10-20 sniglar och 2-3 eremiter, vad rekommenderar ni? förslag? :)

Kanske köper 2-3 ocellaris också till det stora karet, för det borde väl inte vara några problem i det stora karet eftersom stenen som är där då redan är "inkörd" hos förra ägaren och hos min kompis?

sen tänkte jag ju ta en sten i taget med några dagars mellanrum efter toppen kommit i 100L och stoppa in i det stora karet.

Blir till att köpa nån typ av streamers också men får se vad dom har för nånting först :)

Ja, kanske inte lättaste att föstå och jag hoppas ni orkar läsa allt jag skrivit :smiley23:

Förslag på vad jag ska skaffa/ inte skaffa tas gärna emot samt andra råd och tips -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen ! Kul med en Perculaburk till.

Angående tester så tycker jag du skall skaffa ett riktigt seriöst fosfattest direkt. Inte Salifert för det kommer garanterat att lura dig till att ösa på lite för fort. Skaffa ett Rowa-test för cirka en femhundring redan från start.

Nästa test du kommer behöva är antagligen Magnesium. Det går det åt mycket av i början.

Strunta i eremiterna, dom uslingarna stjäl alltför ofta snäckornas skal.

Vilken skummare fick du med ?

lite tester, typ Nitrit, kalcium, magnesium, ph... vad mer? (har ju redan nitrat och fosfat)

En städpatrull på ca 10-20 sniglar och 2-3 eremiter, vad rekommenderar ni? förslag? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :D

Skummaren är en Aqua Medic, kan inget alls om modell men det är förmodligen den som följer med karet då man köper det.

Förra ägaren sa då att den skummade på bra iaf, så man får väl hoppas att det stämmer.

Skulle kunna plocka ur den och ta en bild om det hjälper? men då kanske det tar lite tid innan den kommer upp.

Angående eremiterna så funkar det inte om man stoppar ner tomma snäckskal åt dom? vet ju att dom kanske tar nån snäcka men det får man väl leva med.

Tycker dom är underhållande att sitta och titta på då dom kutar omkring bland stenarna så vill gärna ha några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren beror vad jag förstår, hur gammalt karet är!

jag hade köpt KH också!

Sen tycker jag du kan köpa eremiter :) sen kanske köpa en sandvändande sjöstjärna och en sandvändande snigel?

på triton vet de hur mycket sand du behöver, annars så är det inte så jättesvårt att räkna ut ;)

varför ska du köpa 6st ocellaries för? hade du tänkt ha en massa andra fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet ska vara inköpt i somras av förra ägaren i vart fall.

Ja sandvändare är bra! :)

6 ocelaries:smiley24: nu vet jag inte vad jag hållt på med då jag startade tråden men det var meningen att det skulle stå 2-3st :skrattar: för lite kaffe på morgonen? :skrattar:

andra fiskar jag tänkt att ha är någon enstaka kirurg, en mandarinfisk ja sen får vi se vart jag hamnar, tänkte satsa på lite mera lugna fiskar och sedan lite olika koraller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då TROR jag du har den nyare modellen på skummaren!

jag hade köpt 2 st OM du ska köpa några redan?!?!?

kom ihgår att mandrinfisk behöver en massa smådjur att käka så karet måste ha varit igång ett tag (ett år sägs det) för att de ska överleva! många som har svultit ihjäl för användare på SG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju först om 2 veckor som jag åker så får se och den stenen som jag har i stora karet i så fall är ju redan inkörd och borde inte vara några större problem tycker man, men jag ska hålla koll på mina tester och sen se om man kan skaffa några clowner. hade ju vart kul med iaf nånting som simmar omkring.

Ja mandarinfisken vet jag behöver ett kar som varit igång en längre tid men den är låååångt fram i planeringen så det är lugnt än så länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det dags för uppdatering med lite bilder, bättre sent än aldrig ;)

Karet som det ser ut med bara blårören tända :)

pb191325zd9.jpg

Pumpande Xenia?

pb191304kk4.jpg

pb191303xk7.jpg

Någon som vet vad detta är? :)

pb191299sl4.jpg

Glasros, nån som vet ett bra sätt att ta bort dom på? Kokande vatten fungerade inte :smiley24:

pb191290yu7.jpg

Briareum Asbestinum?

pb191289wl2.jpg

Citron Goby, Cryptocentrus Cinctus? :)

pb191285wa9.jpg

Håll till godo med kvalitén på bilderna då jag inte är någon mästerfotograf samt att jag bara använder en vanlig kompaktkamera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan hjälpa mig att bekräfta mina gissningar på namn på fisken och på korallerna?

Sen så har jag en fråga angående levande sand..

kan man stoppa i det i karet utan risk för att det blir en nystart med värden som stiger och sånt?

tänkte som sagt åka till täby nu i helgen och inhandla diverse saker, bla mer LS och sand samt eremiter och några snäckor. :) (LSen ska köras in i ett annat kar.)

Sen så kan man kanske ha levande sand på baksidan av akvariet i sumpen? tänkte om man kunde fylla på med lite sand där så att man får en så kallad DSB (Deep Sand Bed). Tror ni att det blir bra? Tänkte ha det där så att det INTE finns någon risk att det åker in i pumpen som sitter där bakom.

Tacksam för svar och råd om DSB! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fisken och korallen har jag ingen aning om, men varför ska du lägga sand i sumpen för? jag tror den kommer yra runt i karet ! de du kan göra är att ta bort biobollarna och lägga sten där istället, men ingen sand i baksidan!

jag har läst att om man har en DSB, så ska man inte ha några sandvändande djur för att då drar man upp en massa skit i vattnet som blir av att man har djup sand....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ser fint ut det där.

Tror de flesta av dina ID:n stämmer.

Fjärde bilden tror jag är någon slags knapp (Palythoa sp., Protopalythoa sp. eller Zoanthus sp.) jag har två likadana som följde med LS:en. Mina gillar att äta små räkor (daphnia/artemia/mysis) när jag matar de övriga innevånarna.

Sista bilden så stämmer sannolikt det latinska namnet, men den vanliga namnet citron goby används oftast för Gobidon citrinus. Cryptocentrus cinctus brukar allmänt kallas för Yellow Watchman Goby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fisken och korallen har jag ingen aning om, men varför ska du lägga sand i sumpen för? jag tror den kommer yra runt i karet ! de du kan göra är att ta bort biobollarna och lägga sten där istället, men ingen sand i baksidan!

jag har läst att om man har en DSB, så ska man inte ha några sandvändande djur för att då drar man upp en massa skit i vattnet som blir av att man har djup sand....

Biobollarna är redan utkastade!

Jo jag tänkte ha en DSB där bak i facken och inga sandvändare där utan bara sandvändare i övriga karet. blir säkert att det kommer att hamna sten där med, men tänkte mest på idén på sanden... tror du verkligen att det kommer att yra omkring så mycket bara för att det ligger där bak? då borde väl sanden flyga och fara i resten av karet också? bara en tanke, får se hur det blir... men sten blir det säkerligen där bak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ser fint ut det där.

Tror de flesta av dina ID:n stämmer.

Fjärde bilden tror jag är någon slags knapp (Palythoa sp., Protopalythoa sp. eller Zoanthus sp.) jag har två likadana som följde med LS:en. Mina gillar att äta små räkor (daphnia/artemia/mysis) när jag matar de övriga innevånarna.

Sista bilden så stämmer sannolikt det latinska namnet, men den vanliga namnet citron goby används oftast för Gobidon citrinus. Cryptocentrus cinctus brukar allmänt kallas för Yellow Watchman Goby.

Tackar för tipsen på namnen på "knappen"

Han jag köpte karet av kallade Gobyn för Citron goby så det var därför jag också gjorde det. Tack för rättelsen! :ler: Bättre att man har rätt namn på saker och ting så det inte blir missförstånd ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Har fått lite problem...

Som sagt, i helgen så var jag i Stockholm och köpte levande sten, levande sand, några turbosnäckor, några eremiter och 2st ocellaris

Jag tror mitt problem har med sanden att göra för det kan inte vara så mycket annat...

Iaf.. nu när jag har haft i sanden sen i lördags kväll så har det blivit som en londondimma i karet... man ser inte ett skit, ser ut ungefär som att man haft i ett glas mjölk i karet skulle jag tro.

så jag undrar nu vad beror det här på?

är det sanden som släpper ifrån sig kalk eller nånting annat?

hur ska jag lösa detta?

bara vänta?

mer cirkulation?

mindre cirkulation?

ingen cirkulation?

mekanisk filtrering tror jag inte alls på eftersom det är så smått så man ser inga partiklar.

Det ser iaf inte roligt ut :död:

På påsen till sanden står följande:

No waiting... Just add fish!

Essential Trace Elements Provided by Bio-Activ Live Aragonite:

Zinc Sulphate, Calcium Chloride, Manganese Chloride, Cobalt Chloride, Copper Sulphate, Sudium Molybdate, Strontium Chloride, Nickel Chloride, Potassium Bromide, Sodium Silicate

Står att det innehåller en massa bakterier och hjälper till att ta bort Nitrat, Nitrit och Ammonia (ammoniak?) hjälper till att återställa den naturliga balansen, blaha blaha blaha....

Märket är Natures Ocean och det är sand blandat med kross av snäckskal

För övrigt så har alla mina vattenvärden som jag testat varit bra, både före och efter denna "dimma" och dom få fiskar och koraller jag har verkar inte ta någon skada alls. Det är ju bara det att det inte ser trevligt ut alls :sur:

Ja är det nån som har några föslag? eller är det bara att "vänta ut det"?

För att förtydliga! Den nyinköpta Levande stenen ligger INTE i detta kar utan i ett annat 100L på inkörning.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antar att du gjorde misstaget att skära hål i påsen och hälla ner det? man ska öppna påsen när man har den i vattnet på botten och hälla ur försöktigt! tror de är bara att vänta!

eller har du lagt sand i sumpen/bakstycket som du snackade om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antar att du gjorde misstaget att skära hål i påsen och hälla ner det? man ska öppna påsen när man har den i vattnet på botten och hälla ur försöktigt! tror de är bara att vänta!

eller har du lagt sand i sumpen/bakstycket som du snackade om?

Skar hål i påsen och sedan stoppade jag ner den i vattnet och hällde så försiktigt det gick.

tyckte att det vart lite klarare innan jag gick och la mig på lördagen men nu så är det snarare värre än då när jag hällde i det.

Nej jag har inte nån sand alls i sumpen, jag struntade i den idén iaf pga ditt råd. :)

Satte iaf dit en filterpatron på en av mina pumpar och ska se om det blir bättre men jag tror knappast att filtret hjälper. Hur än det är så kan det inte bli sämre än det är nu iaf :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skar hål i påsen och sedan stoppade jag ner den i vattnet och hällde så försiktigt det gick.

tyckte att det vart lite klarare innan jag gick och la mig på lördagen men nu så är det snarare värre än då när jag hällde i det.

Nej jag har inte nån sand alls i sumpen, jag struntade i den idén iaf pga ditt råd. :)

Satte iaf dit en filterpatron på en av mina pumpar och ska se om det blir bättre men jag tror knappast att filtret hjälper. Hur än det är så kan det inte bli sämre än det är nu iaf :x

Är det inte en risk att du filtrerar ut nödvändiga bakterier om du har filterpatronen i?? Jag tycker att du skall låta det vara ....det lägger sig själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte en risk att du filtrerar ut nödvändiga bakterier om du har filterpatronen i?? Jag tycker att du skall låta det vara ....det lägger sig själv

Jag vet inte om det gör det..? filterpatronen är borta nu iaf, "dammet" har börjat lägga sig så nu får det stå ett tag innan jag börjar lägga över en sten i taget med några dagars mellanrum från 100L karet med nyköpt sten.

Kan man ta en sten redan nu och lägga över, vänta några dagar och sedan ta nästa vänta.. och nästa och så vidare så länge man håller koll på värdena?

eller bör jag vänta längre innan jag tar den nya stenen och börjar lite smått att ta i mitt stora kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...