vahagn Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Hej!Jag hade tänkt att anävnda endast en eheim 3400l/h för cirkulationen (som retur-pump från sumpen). Jag har väl sett lite av varje, men det verkar 50-50 om man bara har en returpump eller så har man även andra cirkulationspumpar i karet (vilket jag tycker inte att det blir snyggt med).Men vad tycker ni: skulle 3400l/h skapa tillräckligt med strömt flöde i ett 350 liters kar? Eller räcker det här bara till "vattenutbyttet" mellan karet och sumpen och man måste ha andra pumpar inne i karet för att skapa strömmar?/Vahagn Citera
metcrue Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Det bästa är nog om du kan ha lite mer cirkulation i form av andra pumpar. dels för att sprida ut flödet och dels för att en retur pump på 3400 l/h inte kommer att ge detta flöde när den tvingas pumpa upp vatten till akvariet från en sump.Men det är klart det skulle givetvis funger,det finns ju inga lagar som säger att man måste ha en viss cirkulation för att det skall fungera, senkan man ju säga att det hjälper att göra på vissa sätt.Det går ju alltid att göma pumpar bakom stenarna i akvariet. Citera
vahagn Postat 29 september 2004 Författare Postat 29 september 2004 Har inte testat styrkan på flödet på pumparna än, men funderar att ha antingen 2 eller 3 mynningar (beroende på hur starkt pumpen orkar att blåsa ut) riktade i olika riktningar så att flödet sprids ut. Men som sagt så beror det helt och hållet på hur mycket pumpen orkar att blåsa ut från olika mynningar.Tittar man på www.coralreef.dk så har han bara en returpump (i och för sig en stark sådan), men tittar man på film snuttarna från hans tank så är det rätt så hyfsad stark ström i vattnet för att anemoner o.dyl. ska trivas. Citera
Vitamin Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Det är väldigt svårt att få ett jämt vattenflöde från bara en pump,& även om du delar ut den i olika utblås så försvinner dragetnästan helt. Släng i en eller två cirkulationspumpar till, det räckerju att dom är på 1000L vardera eller så. Citera
Niclas Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Japp, jag håller med Vitamin, pumparna tappar mycket kraft så fort detblir lite böjar mm. Jag har en Deltec 4040 o det blir inte mycket tilltryck i tanken av den.. Rekomenderar också ett par små pumpar typMaxijet 1200L eller kanske en Stream? Jag har 1st 12000L o 1st 6000Loch har märkt en positiv effekt av detta, algerna börjar ge sig oframrutan håller sig renare också.. Citera
vahagn Postat 29 september 2004 Författare Postat 29 september 2004 Jä***ar!Aha, mera utlägg med andra ord Och jag som trodde att kvittot kunde stanna på den fina femsiffriga summa som den redan är uppe i /Vahagn Citera
aengus Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 detta är en så rolig hobby så pengarna rullar hela tiden.. Citera
petrol Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Börjar så smått att inse att jag har fördåligt flås i mitt kar med.. suck.. Citera
Peter G Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 och sen finns det dom som har jätte fina kar men tycker att 10ggr akvarievolymen är på tok för mycket.fast "döda" zoner är ju aldrig bra. Citera
vahagn Postat 29 september 2004 Författare Postat 29 september 2004 OK, som alla andra trådar: får man tillräckligt med svar så blir det ändå 50-50 till slut ändå! .Ska koppla upp rören som jag hade tänkt och se om det räcker med en pump.En annan sak: man talar om 10x-15x av vattenvolymen på karet per timme, men räknar man bort tomma volymen på toppen av karet + volymen på LS + volymen på sanden så tror jag att man kommer att dra av minst 25% avdentotala volymen på akvariet. Så en pump på 3400l/t är kanske t.o.m. överkantför ett kar med volym på 350l.Ska testaochmäta på strömmarna i karet... Citera
zippo Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 jag sätter en peng på mera cirkulation, för att karet ska må bra ,baraatt tänka sig hur stilla står vattnet på reven där våra koraller levernormalt ?så tänker jag iaf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.