Gå till innehåll

Strömt eller inte strömt....


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag hade tänkt att anävnda endast en eheim 3400l/h för cirkulationen (som retur-pump från sumpen). Jag har väl sett lite av varje, men det verkar 50-50 om man bara har en returpump eller så har man även andra cirkulationspumpar i karet (vilket jag tycker inte att det blir snyggt med).

Men vad tycker ni: skulle 3400l/h skapa tillräckligt med strömt flöde i ett 350 liters kar? Eller räcker det här bara till "vattenutbyttet" mellan karet och sumpen och man måste ha andra pumpar inne i karet för att skapa strömmar?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är nog om du kan ha lite mer cirkulation i form av andra pumpar. dels för att sprida ut flödet och dels för att en retur pump på 3400 l/h inte kommer att ge detta flöde när den tvingas pumpa upp vatten till akvariet från en sump.

Men det är klart det skulle givetvis funger,det finns ju inga lagar som säger att man måste ha en viss cirkulation för att det skall fungera, senkan man ju säga att det hjälper att göra på vissa sätt.Det går ju alltid att göma pumpar bakom stenarna i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte testat styrkan på flödet på pumparna än, men funderar att ha antingen 2 eller 3 mynningar (beroende på hur starkt pumpen orkar att blåsa ut) riktade i olika riktningar så att flödet sprids ut. Men som sagt så beror det helt och hållet på hur mycket pumpen orkar att blåsa ut från olika mynningar.

Tittar man på www.coralreef.dk så har han bara en returpump (i och för sig en stark sådan), men tittar man på film snuttarna från hans tank så är det rätt så hyfsad stark ström i vattnet för att anemoner o.dyl. ska trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag håller med Vitamin, pumparna tappar mycket kraft så fort det

blir lite böjar mm. Jag har en Deltec 4040 o det blir inte mycket till

tryck i tanken av den.. Rekomenderar också ett par små pumpar typ

Maxijet 1200L eller kanske en Stream? Jag har 1st 12000L o 1st 6000L

och har märkt en positiv effekt av detta, algerna börjar ge sig o

framrutan håller sig renare också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, som alla andra trådar: får man tillräckligt med svar så blir det ändå 50-50 till slut ändå! smiley2.gif.

Ska koppla upp rören som jag hade tänkt och se om det räcker med en pump.

En annan sak: man talar om 10x-15x av vattenvolymen på karet per timme, men räknar man bort tomma volymen på toppen av karet + volymen på LS + volymen på sanden så tror jag att man kommer att dra av minst 25% avdentotala volymen på akvariet. Så en pump på 3400l/t är kanske t.o.m. överkantför ett kar med volym på 350l.

Ska testaochmäta på strömmarna i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...