Gå till innehåll

Turbosniglarna rörsig inte


j0int

Rekommenderade inlägg

Mina kan också sitta stilla i ca. 3 -4 dagar. Gör inte som jag gjorde förrut att jag slängde dem för att jag trodde de var döda. Dom är mycket tåliga så det skall mycket till att dom dör.

hehe okey.. ja jag börja fundera på om dom döda.. men då låter jag dom sitta.

Det som e konstigt är att det e alla 7 som sittter stila.. hade det bara varit 1-3 st hade jagväll intebrytt mig så mycket..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har fått för mig att dom är som kor.. flokdjur.. dom äter tillsammans och sover tillsammans.. jar har 5 st i mitt 300 l kar.. och det är väldigt ofta att det sitter 3 st typ på varan och sover.. sen kan dom dra iväg och beta för sig själv men dom sover samtidigt och betar samtidigt.. konstigt tycker ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har fått för mig att dom är som kor.. flokdjur.. dom äter tillsammans och sover tillsammans.. jar har 5 st i mitt 300 l kar.. och det är väldigt ofta att det sitter 3 st typ på varan och sover.. sen kan dom dra iväg och beta för sig själv men dom sover samtidigt och betar samtidigt.. konstigt tycker ja.

okey.. men dom sitter runt om i hela karet.. men men.. får väll ge dom som djuren några dagar å se.. annars får jag väll lukta på dom, :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dessa turbosar!! De är så klumpiga och hamnar på skalet hela tiden så att de inte kan vända på sig. Skalet är verkligen felkonstruerat för sådana manövrar. När de väl ligger där hjälplösa kommar farbror Eremit och käkar upp de små liven. Jag får köpa nya turbosar hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dessa turbosar!! De är så klumpiga och hamnar på skalet hela tiden så att de inte kan vända på sig. Skalet är verkligen felkonstruerat för sådana manövrar. När de väl ligger där hjälplösa kommar farbror Eremit och käkar upp de små liven. Jag får köpa nya turbosar hela tiden.
En ide kan ju vara att köpa andra sorter istället för turbo. Tex. astrea, dom har visserligen svårt att vända på sig men dom trillar inte omkull lika ofta. Sen finns det ju en hel del andra, både roligare och snyggare än turbo. Kolla i din lokala butik vad dom har för roligt. Blanda gärna olika sorter, det är trevligare och effektivare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ledsen att jag tar uppe en sån här gammal tråd , tänkte hur det går med turbosarna , jag är lite nyfiken på 2 av mina större turbos jag har köpt.. alla andra sniglar äter för fulla muggar å kryper omkring men jag har 2 st som verkligen är knasiga.... dom verkar ha lite självmordstankar.

man sätter upp dom på stenen så kryper dom runt på stenen ett tag sen kryper dom över kanten på stenen och ramlar ner och hamnar uppochner så ligger dom så tills man vänder på dom och lyfter upp dom igen så börjar dom krypa runt igen.

just dessa 2 gör så om och om igen , i 2 dagar nu :P knasbollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen att jag tar uppe en sån här gammal tråd , tänkte hur det går med turbosarna , jag är lite nyfiken på 2 av mina större turbos jag har köpt.. alla andra sniglar äter för fulla muggar å kryper omkring men jag har 2 st som verkligen är knasiga.... dom verkar ha lite självmordstankar.

man sätter upp dom på stenen så kryper dom runt på stenen ett tag sen kryper dom över kanten på stenen och ramlar ner och hamnar uppochner så ligger dom så tills man vänder på dom och lyfter upp dom igen så börjar dom krypa runt igen.

just dessa 2 gör så om och om igen , i 2 dagar nu :P knasbollar.

Tror de är döende. Antingen av hög ålder eller dålig acklimatisering. De brukar tappa "sugkraft" när de inte har så långt kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen att jag tar uppe en sån här gammal tråd , tänkte hur det går med turbosarna , jag är lite nyfiken på 2 av mina större turbos jag har köpt.. alla andra sniglar äter för fulla muggar å kryper omkring men jag har 2 st som verkligen är knasiga.... dom verkar ha lite självmordstankar.

man sätter upp dom på stenen så kryper dom runt på stenen ett tag sen kryper dom över kanten på stenen och ramlar ner och hamnar uppochner så ligger dom så tills man vänder på dom och lyfter upp dom igen så börjar dom krypa runt igen.

just dessa 2 gör så om och om igen , i 2 dagar nu :P knasbollar.

Hmm, trodde jag hade svara på denna redan, men ser inget svar, konstigt :snurrig:

Får jag fråga om dom 2 som är självmordsbenägna, ser dom likadana ut som de andra två? För det är många snäckor som kallas för turbo och en del kommer ifrån miljöer där det finns sand och dom har starka rättningsreflexer samt är mer försiktiga av sig, andra kommer från miljöer där sannolikheten för att falla ner och hamna på rygg i sand är minimal och dom har inte rättningsreflexen så hamnar dom på rygg så dör dom oftast. *Rant mode: on* Detta är en av mina "pet peevies", att handlare och kunder (men speciellt handlare) inte är medvetna om det, eller helt enkelt låter bli att meddela kunderna om att det här är en snäcka som sannolikt kommer att dö hos dig om du har sandbotten. Det som brukar ske med sånna snäckor att att människor i några veckor orkar vända dem rätt och sen tröttnar på det och då dör dem ganska snabbt.

Sen kan snäckor börja tappa greppet allt oftare, stanna upp långa tider o.s.v. om dom svälter men 4 snäckor i ditt kar ska absolut inte vara något problem om du bara har lite alger på stenarna och rutorna. Att snäckor dör av hög ålder är ovanligt, då dom har en livslängd på ofta många decennier, så man ska oftast vara medveten om att nästan alltid är det något som man gjort fel när en snäcka dör. Som sagt, jag kan bli lite upprörd över hur ryggradslösa djur behandlas i akvariehobbyn, men det var inte på något sätt riktat mot dig Matte! *Rant mode: off*

Sen har ju Mattias rätt, att ibland är acklimatisering ett problem, snäckor är bland de mest känsliga djuren i in-koppningen/-droppningen. Och dom kan ofta dö några dagar till flera veckor efter att en introduktionen skett, så behöver inte ens vara hobbyisten som gjort fel, kan lika väl vara butiken eller leverantören som gjort fel och dom fått livshotande skador som tar kål på dem långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...