Coralkiller Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 hej är det nån som vet om det ska sitta en backventil på Aqua medic standard 90 när man köper den?eller är det ett tillval?mvh Jerry Citera
Johan2x Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Var sitter den eller var tror du den sitter? Jag har ingen på min 120a Citera
Coralkiller Postat 25 november 2008 Författare Postat 25 november 2008 den sitter på utloppet på den här bilden! Citera
Johan2x Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Kollar instruktionen på http://www.simontorp.se/upload/Pdf/Aquamedic_Osmos.pdfDär ser du hur det skall se ut.Inte så att det bara är en koppling för att kunna ansluta den till en kran?A= InB= SpillC= Rent vatten/Johan Citera
Johan2x Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Inte så att det är nr 6 på instruktionen så det är en spolventil?/Johan Citera
Coralkiller Postat 25 november 2008 Författare Postat 25 november 2008 ok men jag fick ingen sån med funkar den ändå? Citera
Coralkiller Postat 25 november 2008 Författare Postat 25 november 2008 det är bara en slang som kommer ut där inget annat! mvh Jerry Citera
-=Mr_B=- Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 B är inte en backventil, utan en restriktor som ser till att bygga trycket på osmosmembranet. Utan restriktorn flödar vattnet i slaskslangen, och produktionstakten av osmos vatten blir väldigt låg. Jag antar att det du saknar är vad som benäms "spolventil" och är en variabel restriktor. I öppet läge flödar vattnet genom slask slangen, i stängt läge byggs trycket upp, och vattenproduktionen är normal. Om du någonsin får lust att "spola" filtret är det alltså bara att koppla bort denna för en stund.B! Citera
Coralkiller Postat 25 november 2008 Författare Postat 25 november 2008 ok men är det något som borde ha följt med när jag köpte den? Citera
-=Mr_B=- Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Tja, någon form för restriktor är definitivt lämplig. Om den omtalade spolventilen är med i stället, är det antagligen bra nog. Är den köpt ny, eller begagnad? Restriktorn ska vara matchad mot osmosis membranet, men exakt hur stor skillnad där är på dem har jag ingen aning om. Källan som hävdade att restriktorerna är matchade till olika membran ville ju sälja både membran och restriktor till mig. Kolla slanfgarna. Det var någon som tydligen hade restriktorn "inbyggd" i slangen, i form av mycket mindre innerdiameter.B! Citera
stigigemla Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Koppla in den som det står i bruksanvisningen. ( http://www.aqua-medic.de/en/service/ )Flödet ut skall vara 1 liter på 10 - 20 minuter och slaskvattnet skall gå tre - fyra gånger så fort. Citera
Coralkiller Postat 26 november 2008 Författare Postat 26 november 2008 Jag fick inte med någon när jag köpte den begagnad! och vad jag kan se så är det inte nån inbyggd och hur det skulle se ut i så fall är tacksam för bild på det eller en bild på någon som själv har aqua medic 90 osmos är inkopplad! min är nu inkopplad o ger ca 1 L/h så frågan är om det är som det ska trotts allt! ???? mvh Jerry Citera
-=Mr_B=- Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 1L/h, låter som åt skogen för lite. Jag har tyvärr aldrig sett någon där restriktorn är inbyggd i slangen, och att det alls existerade var en nyhet för mig. Teoretiskt fungerar det. Motståndet i en slang ökar när diametern minskar, och ökar även med längden.Prova höra med säljaren om eventuellt restriktorn finns någonstans, annars kanske man kan fiska lite hoss tillverkaren, och tå tag i en för "rätt" pengar? Du får gärna emailen till killen som ville sälja membran + filter till mig, han sitter dock i USA, så frakten blir dyrare än restriktorn...B! Citera
stigigemla Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Det finns ett antal olika osmoser med flödesbegränsaren inbyggd i utloppskopplingen för slaskvattnet. Osmosen borde ge något i storleksordningen 4 -6 liter i timmen. AM brukar ge litet mer än specat. Hur mycket slaskvatten får du? Citera
Coralkiller Postat 26 november 2008 Författare Postat 26 november 2008 1L/h, låter som åt skogen för lite. Jag har tyvärr aldrig sett någon där restriktorn är inbyggd i slangen, och att det alls existerade var en nyhet för mig. Teoretiskt fungerar det. Motståndet i en slang ökar när diametern minskar, och ökar även med längden.Prova höra med säljaren om eventuellt restriktorn finns någonstans, annars kanske man kan fiska lite hoss tillverkaren, och tå tag i en för "rätt" pengar? Du får gärna emailen till killen som ville sälja membran + filter till mig, han sitter dock i USA, så frakten blir dyrare än restriktorn...B!ja tack det skulle vara toppen! mvh Jerry Citera
Coralkiller Postat 26 november 2008 Författare Postat 26 november 2008 jag skrev fel den ger ca 3 liter i timmen är det bra eller ska den ge mer? mvh Jerry Citera
-=Mr_B=- Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 3L/h låter mer rimligt. Stig har sanolikt pekat ut orsaken till varför du inte har någon synlig restriktor. Lite lågt vattentryck in, åldrat membran, och det låter relativt realistiskt med 3 liters produktion.B! Citera
Coralkiller Postat 27 november 2008 Författare Postat 27 november 2008 ok tack för hjälpen =) då kan jag andas ut ! mvh Jerry Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.