GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

hej Àr det nÄn som vet om det ska sitta en backventil pÄ Aqua medic standard 90 nÀr man köper den?

eller Àr det ett tillval?

mvh Jerry

Postat

Inte sÄ att det Àr nr 6 pÄ instruktionen sÄ det Àr en spolventil?

/Johan

Postat

B Àr inte en backventil, utan en restriktor som ser till att bygga trycket pÄ osmosmembranet. Utan restriktorn flödar vattnet i slaskslangen, och produktionstakten av osmos vatten blir vÀldigt lÄg. Jag antar att det du saknar Àr vad som benÀms "spolventil" och Àr en variabel restriktor. I öppet lÀge flödar vattnet genom slask slangen, i stÀngt lÀge byggs trycket upp, och vattenproduktionen Àr normal. Om du nÄgonsin fÄr lust att "spola" filtret Àr det alltsÄ bara att koppla bort denna för en stund.

B!

Postat

Tja, nĂ„gon form för restriktor Ă€r definitivt lĂ€mplig. Om den omtalade spolventilen Ă€r med i stĂ€llet, Ă€r det antagligen bra nog. Är den köpt ny, eller begagnad? Restriktorn ska vara matchad mot osmosis membranet, men exakt hur stor skillnad dĂ€r Ă€r pĂ„ dem har jag ingen aning om. KĂ€llan som hĂ€vdade att restriktorerna Ă€r matchade till olika membran ville ju sĂ€lja bĂ„de membran och restriktor till mig. Kolla slanfgarna. Det var nĂ„gon som tydligen hade restriktorn "inbyggd" i slangen, i form av mycket mindre innerdiameter.

B!

Postat
  • Författare

Jag fick inte med nÄgon nÀr jag köpte den begagnad! och vad jag kan se sÄ Àr det inte nÄn inbyggd och hur det skulle se ut i sÄ fall Àr tacksam för bild pÄ det eller en bild pÄ nÄgon som sjÀlv har aqua medic 90 osmos Àr inkopplad! min Àr nu inkopplad o ger ca 1 L/h

sÄ frÄgan Àr om det Àr som det ska trotts allt! ???? mvh Jerry

Postat

1L/h, lÄter som Ät skogen för lite. Jag har tyvÀrr aldrig sett nÄgon dÀr restriktorn Àr inbyggd i slangen, och att det alls existerade var en nyhet för mig. Teoretiskt fungerar det. MotstÄndet i en slang ökar nÀr diametern minskar, och ökar Àven med lÀngden.

Prova höra med sÀljaren om eventuellt restriktorn finns nÄgonstans, annars kanske man kan fiska lite hoss tillverkaren, och tÄ tag i en för "rÀtt" pengar? Du fÄr gÀrna emailen till killen som ville sÀlja membran + filter till mig, han sitter dock i USA, sÄ frakten blir dyrare Àn restriktorn...

B!

Postat

Det finns ett antal olika osmoser med flödesbegrÀnsaren inbyggd i utloppskopplingen för slaskvattnet. Osmosen borde ge nÄgot i storleksordningen 4 -6 liter i timmen. AM brukar ge litet mer Àn specat. Hur mycket slaskvatten fÄr du?

Postat
  • Författare
1L/h, lÄter som Ät skogen för lite. Jag har tyvÀrr aldrig sett nÄgon dÀr restriktorn Àr inbyggd i slangen, och att det alls existerade var en nyhet för mig. Teoretiskt fungerar det. MotstÄndet i en slang ökar nÀr diametern minskar, och ökar Àven med lÀngden.

Prova höra med sÀljaren om eventuellt restriktorn finns nÄgonstans, annars kanske man kan fiska lite hoss tillverkaren, och tÄ tag i en för "rÀtt" pengar? Du fÄr gÀrna emailen till killen som ville sÀlja membran + filter till mig, han sitter dock i USA, sÄ frakten blir dyrare Àn restriktorn...

B!

ja tack det skulle vara toppen! mvh Jerry

Postat

3L/h lÄter mer rimligt. Stig har sanolikt pekat ut orsaken till varför du inte har nÄgon synlig restriktor. Lite lÄgt vattentryck in, Äldrat membran, och det lÄter relativt realistiskt med 3 liters produktion.

B!

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.