Gå till innehåll

Backventil till osmos??


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

B är inte en backventil, utan en restriktor som ser till att bygga trycket på osmosmembranet. Utan restriktorn flödar vattnet i slaskslangen, och produktionstakten av osmos vatten blir väldigt låg. Jag antar att det du saknar är vad som benäms "spolventil" och är en variabel restriktor. I öppet läge flödar vattnet genom slask slangen, i stängt läge byggs trycket upp, och vattenproduktionen är normal. Om du någonsin får lust att "spola" filtret är det alltså bara att koppla bort denna för en stund.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, någon form för restriktor är definitivt lämplig. Om den omtalade spolventilen är med i stället, är det antagligen bra nog. Är den köpt ny, eller begagnad? Restriktorn ska vara matchad mot osmosis membranet, men exakt hur stor skillnad där är på dem har jag ingen aning om. Källan som hävdade att restriktorerna är matchade till olika membran ville ju sälja både membran och restriktor till mig. Kolla slanfgarna. Det var någon som tydligen hade restriktorn "inbyggd" i slangen, i form av mycket mindre innerdiameter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inte med någon när jag köpte den begagnad! och vad jag kan se så är det inte nån inbyggd och hur det skulle se ut i så fall är tacksam för bild på det eller en bild på någon som själv har aqua medic 90 osmos är inkopplad! min är nu inkopplad o ger ca 1 L/h

så frågan är om det är som det ska trotts allt! ???? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1L/h, låter som åt skogen för lite. Jag har tyvärr aldrig sett någon där restriktorn är inbyggd i slangen, och att det alls existerade var en nyhet för mig. Teoretiskt fungerar det. Motståndet i en slang ökar när diametern minskar, och ökar även med längden.

Prova höra med säljaren om eventuellt restriktorn finns någonstans, annars kanske man kan fiska lite hoss tillverkaren, och tå tag i en för "rätt" pengar? Du får gärna emailen till killen som ville sälja membran + filter till mig, han sitter dock i USA, så frakten blir dyrare än restriktorn...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1L/h, låter som åt skogen för lite. Jag har tyvärr aldrig sett någon där restriktorn är inbyggd i slangen, och att det alls existerade var en nyhet för mig. Teoretiskt fungerar det. Motståndet i en slang ökar när diametern minskar, och ökar även med längden.

Prova höra med säljaren om eventuellt restriktorn finns någonstans, annars kanske man kan fiska lite hoss tillverkaren, och tå tag i en för "rätt" pengar? Du får gärna emailen till killen som ville sälja membran + filter till mig, han sitter dock i USA, så frakten blir dyrare än restriktorn...

B!

ja tack det skulle vara toppen! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...