Gå till innehåll

För- och nackdelar med olika kar


JohanP

Rekommenderade inlägg

Efter att ha varit sötvattensakvarist i drygt 20 år, skall jag nu så småningom igång med mitt första saltkar. Just nu, och en tid framöver skall jag läsa in mig allt vad som går. Den fråga jag direkt vill ha lite synpunkter på är vilken typ av kar jag ska välja.

Jag har ett 360 liters 125x55x55 med benställning som kan vara till förfogande. Blir det detta kar skall jag ha sump under. Det andra jag funderar på är ett Percula 90 eller 120.

Guida mig gärna med korta för- och nackdelar med dessa båda valmöjligheter. Kostnaden behöver ni inte ta hänsyn till utan bara vilket ni tror jag har bäst förutsättningar att lyckas med så att jag blir riktigt frälst.

Tack på förhand.

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en del hänger på tex hur pass teknik intresserad du kommer att vara.. perkula är lite som tex red sea Max, ett färdigt kit.. då det ha en sump i bakkant. givetvis finns där möjligheter för modding.. som på dom fleststa baljor.. ditt andra alternativ är att hitta egna delar som passar just dig och dom förutstättningar du har med ev sump.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll ingen som kommer rekommendera de mindre baljorna. Jag tror du kommer lyckas bäst genom att sälja alla akvarium du har, belåna bilen, huset, och lyxbåten till max, och använda pengarna för att bygga akvarie i källaren att köra salt i. En sisådär 6K liter borde bli lagom. Va? Inget hus? Fint, börja bygga akvariet, och bygg huset runt om, du skulle bara bli den andra på forumet...

Nä, mer realistiskt. Större är alltid bättre. Även dyrare, men kostnaden var visst inget hinder. Men jag måste fråga, 125x55x55, aluram? 120'an är större, men har som nackdel ont om sumputrymme under baljan. Bygge av ny möbel aktuellt? Om första baljan är utan metalram, och du inte kan tänka dig att bygga ny möbel till 120'an, så hade jag nog kört på den. 360L är så pass stort att man får rätt fria händer till inredningen, och med sump blir vattenmängden densamma som till 120'an.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största misstaget du kan göra är att välja en förliten balja!

jag sitter i lägenhet så tyvärr har jag inte mycket att välja på just nu! men det finns inget tråkigare att begränsa sina inköp av koraller o fiskar pga plats brist! just nu går jag o väntar på att få råd att bygga hus runt akvarie som sagt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaahhhhh, vilket härligt forum och vilka góa människor (gäller alla).

Sälja alla akvarium ??? och sötvattensfisk då naturligtvis................då är jag tveksam till om jag behöver belåna något :-))

Ja, 360 karet är med aluram...........är det en nackdel? Jag har självfallet som avsikt att klä in benställningen för att dölja all teknik.

Det är väll ingen som kommer rekommendera de mindre baljorna. Jag tror du kommer lyckas bäst genom att sälja alla akvarium du har, belåna bilen, huset, och lyxbåten till max, och använda pengarna för att bygga akvarie i källaren att köra salt i. En sisådär 6K liter borde bli lagom. Va? Inget hus? Fint, börja bygga akvariet, och bygg huset runt om, du skulle bara bli den andra på forumet...

Nä, mer realistiskt. Större är alltid bättre. Även dyrare, men kostnaden var visst inget hinder. Men jag måste fråga, 125x55x55, aluram? 120'an är större, men har som nackdel ont om sumputrymme under baljan. Bygge av ny möbel aktuellt? Om första baljan är utan metalram, och du inte kan tänka dig att bygga ny möbel till 120'an, så hade jag nog kört på den. 360L är så pass stort att man får rätt fria händer till inredningen, och med sump blir vattenmängden densamma som till 120'an.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lite så jag tänker. Jag kommer/vill inte att snåla på teknik som gör det hela bra och ger optimala förutsättningar. Är Percula tekniken bra eller mer åt budgethållet för att komma igång?

en del hänger på tex hur pass teknik intresserad du kommer att vara.. perkula är lite som tex red sea Max, ett färdigt kit.. då det ha en sump i bakkant. givetvis finns där möjligheter för modding.. som på dom fleststa baljor.. ditt andra alternativ är att hitta egna delar som passar just dig och dom förutstättningar du har med ev sump.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lite så jag tänker. Jag kommer/vill inte att snåla på teknik som gör det hela bra och ger optimala förutsättningar. Är Percula tekniken bra eller mer åt budgethållet för att komma igång?

OM du vänder på tankesättet.. vad ska du ha i ?, Någon tanke i Fisk väg, resp vilka kan falla dig i smaken.. där har du direkt begränsningar så kanske kan ge dig tips om vilken storlek på baljan som

passar dig bäst för det tänkta resultatet..

Korallena styrs lite beroende vattenkvallitet samt belysnings val..

är du lite av tekninkfreak , kör med en stor sump under baljan istället för ett perkula, tror dom flesta håller med mig på den punkten..

och till sist, det är tråkigt o växa ur baljan redan i starten..

mvh manne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaahhhhh, vilket härligt forum och vilka góa människor (gäller alla).
Jag måste ha skrivit fel någonstans, alla andra säger att jag är en jävel.
Sälja alla akvarium ??? och sötvattensfisk då naturligtvis................då är jag tveksam till om jag behöver belåna något :-))
Lika bäst, sälj rubbet, och låna så mycket du kan. Mer pengar ger större akvarium, med coolare invånare. När du är färdig har jag bara en fråga / önskning. Får jag bo i en gardrob i närheten av saltvattenspoo..., jag menar akvariet?
Ja, 360 karet är med aluram...........är det en nackdel? Jag har självfallet som avsikt att klä in benställningen för att dölja all teknik.

Metal i kombination med saltvatten är aldrig bra. Det är dock bara ett "problem" i uppstarts fasen, då man får blaska med silikon på all aluminium som kan komma i kontakt med saltvatten, samt eventuellt silikonera glaslister invändigt för att skydda ytterligare. Sen är snygga tunna svarta silikonfogar snyggare än alulister.

Det framgick kanske inte, men jag ger inte skitmycket för 120'ans integrerade lösning, utan även den baljan skulle borrats, och försetts med sump. Därav kommentaren om bygge av ny möbel, det var inte riktat åt alubaljan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Percula tekniken bra eller mer åt budgethållet för att komma igång?

Jag tycker den är helt OK. Jag sover gott när det är ett slutet system. Fegt kanske men vattenskador är ingen höjdare.

Jag har förresten Aquabee-pumpar istället för AM's. Då blir burken verkligen toktyst. Vilket är trevligt när den står i vardagsrummet. TV-tyst är den, dock inte sovrumstyst.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det har jag lärt mig att kombinationen salt och metall inte är så lyckad. Vad menas med "blaska" på med silikon på delar som kan komma i kontakt med saltvatten, inte är det väl silikon som man limmar med? Skulle det inte kunna funka att behandla översta delen av aluramen med någon klarlack?

Metal i kombination med saltvatten är aldrig bra. Det är dock bara ett "problem" i uppstarts fasen, då man får blaska med silikon på all aluminium som kan komma i kontakt med saltvatten, samt eventuellt silikonera glaslister invändigt för att skydda ytterligare. Sen är snygga tunna svarta silikonfogar snyggare än alulister.

quote]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall du ha ett special lack för akvarier och jag ver inte hur bra det fäster på metall, det används normalt till plywood kar. Silikon är nog mer pålitligt och billigare.

Jag skulle nog vilja veta vad du tänkt ha i burken innan jag rekomenderar något, kraven varierar och behovet av utrymme för teknik etc följer lite därefter.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom att ha läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop, och gjort detta a la Rainman :-) har jag hittils följande önskemål om vad jag vill ha i karet.

Mycket levande sten och grus samt en liten del öppen simyta.

Några arter sexstråliga koralldjur, lite andra evertebrater samt någon Caulerpa.

När det sen gäller fisk vill jag absolut kunna ha något par clownfisk, ett par mandarinfiskar, några damseller och lite gobys. Sen vill jag gärna ha ett par bangaier.

Jag fortsätter läsa och läsa och läsa.................................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...