dainese Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Jag har en florida anemon och jag undrar hur gammal en sån kan bli i fångenskap ? Citera
stigigemla Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Troligtvis hundratals år om du fixar ett nytt hem till den innan du dör. Och nästa ägare också är förutseende.Monaco akvarium hade en equina sedan etthundrafemtio år men det var för 30 - 40 år sedan så lever den ännu borde den vara cirka 180 år i fångenskap. Citera
dainese Postat 28 november 2008 Författare Postat 28 november 2008 Å jädrans du, jag som trodde att min var gammal, den är ca 15 år som jag vet om. Citera
stigigemla Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Det verkar som om anemoner inte har någon "åldrandefunktion" efter vad man vet. Alla celler i kroppen byts ut undan för undan så det finns inget kvar som är gammalt. Hjärna har de inte så de kan inte minnas heller. Citera
Nicke_W Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Hur pass svår är denna anemon att ha, om man inte har någon större erfarenhet av anemoner.Såg nämlligen några fixa exemplar förra veckan, och vart lite fäst vid just denna.ps. vet att anemoner är blad det svåraste att ha i sitt kar. /Nicke Citera
Illustratören Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Anemoner förökar sig med hjälp av deling dvs kloning, så vad som är "en anemon" kan ju bli lite knepigt eftersom alla anemoner av samma art iprincip kan vara från samma individ. Så vad är då en individ eller vad är en art, om alla har samma genetiska uppbyggnad och är iprincip samma individ =-) Så hur gammal en anemon är blir gaaaaanska så knepigt att lista ut. Vad man kan lista ut är hur gammal en klon eller delning är, samt göra en uppskattning utefter vart och när djuret fångats. Dock går det endast att spekulera om hur gammal en anemon kan bli, så vitt jag vet. Citera
Illustratören Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Det knepigaste med anemoner är att de plötsligt kan få för sig att en pump är ett trevligt ställe att bli insugen och mördad av. Plötsligt är hela karet förpestat medan man ligger å sover. Sedan finns senariet att de föredrar mitt på framsidan av frontglaset som favoritplats, inte så kul att ha en anemon som skymmer hela sikten in i karet.De bränns rätt rejält vilket gör att om de ger sig ut på vandring kan de ta kol på en eller några koraller. Har man sump och durso kan de blocka ytavrinningen och det blir översvämmning.Sedan får man såklar vara noga med att de inte dör pga brist eller annan orsak. Då kan de göra livet surt för de mesta i karet.Men om man förbereder sig för alla dessa senarier och planerar ett anemonsäkert kar tror jag inte de är mer krångliga än de flesta korallerna =-) Citera
Nicke_W Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Tack för snabbt svar.Blir nog ingen anemon nu ibörjan i alla fall.Blir till att kika efter större kar om man får detta att funka fint /Nicke Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.