Gå till innehåll

Florida anemon


dainese

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Anemoner förökar sig med hjälp av deling dvs kloning, så vad som är "en anemon" kan ju bli lite knepigt eftersom alla anemoner av samma art iprincip kan vara från samma individ. Så vad är då en individ eller vad är en art, om alla har samma genetiska uppbyggnad och är iprincip samma individ =-)

Så hur gammal en anemon är blir gaaaaanska så knepigt att lista ut. Vad man kan lista ut är hur gammal en klon eller delning är, samt göra en uppskattning utefter vart och när djuret fångats. Dock går det endast att spekulera om hur gammal en anemon kan bli, så vitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det knepigaste med anemoner är att de plötsligt kan få för sig att en pump är ett trevligt ställe att bli insugen och mördad av. Plötsligt är hela karet förpestat medan man ligger å sover.

Sedan finns senariet att de föredrar mitt på framsidan av frontglaset som favoritplats, inte så kul att ha en anemon som skymmer hela sikten in i karet.

De bränns rätt rejält vilket gör att om de ger sig ut på vandring kan de ta kol på en eller några koraller.

Har man sump och durso kan de blocka ytavrinningen och det blir översvämmning.

Sedan får man såklar vara noga med att de inte dör pga brist eller annan orsak. Då kan de göra livet surt för de mesta i karet.

Men om man förbereder sig för alla dessa senarier och planerar ett anemonsäkert kar tror jag inte de är mer krångliga än de flesta korallerna =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...