Gå till innehåll

Nytt kar på gång.


wizz

Rekommenderade inlägg

Har just ställt in Julen och beställt ett Juwel 400liters kar och behöver tips och lite råd..

Först så undrar jag vad ni hade valt att köpa till underskåpet eller strunta i det och bygga ett eget?

Tanken var att inte borra karet utan köra med en över rinnings box ner i sumpen alternativt påhängs skummare..

Då det gäller över rinnings box vilken rekommenderar ni ?

Sumpen blir min nya 100liters som jag just byggt klart

Hur skall jag göra med belysningen ? har idag en 150w MH med 2st 24W T5

Har även ett antal 70W MH som passar för inbyggnad som man kanske skulle kunna nyttja?

Skall behålla de 2st T5 som ingår i karet så kanske räcker med det = min armatur med 150W MH och totalt 4st T5

Om jag nu skulle beställa bänken så behövs den byggas om för sumpen men bygger jag själv kan jag göra bänken lite löängre än karet och dra upp rören vid sidan av och klä in det, Vad tror ni?

Alla som modifierat ett Juwel 400Liter skriv gärna vad ni gjorde och gärna länkar till era trådar i forumet..

Bilder i massor ....

Ge mig idéer och tips...

Glömde säga att jag gjorde ett riktigt fynd enligt mig själv.. Gav 1995kr för komplett kar med pumpar och värmare m.m. som brukar följa med , dock utan underskåpet det skulle jag få ge 1500kr för ? Garanti 2år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste lyfta upp denna tråd igen då jag har besluts ångest.

Skall jah köpa ett Juwel Rio 400 eller ett Juwel Vision 450

Pris skillnad 1000kr..

Jag får ge 2980kr med möbel för ett nytt Rio 400 och 3900kr För ett vison 450

Behöver råd och hjälp med lösningar för dessa och vilket är att föredra ?

Vet att det säkert är flera av er som kör med dessa och har olika lösningar på Ljus och skummar, flow box m.m.

Hoppas på lite hjälp..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ur mitt perspektiv inget att diskutera. Den välvda fronten på vision 450 må vara attraktiv ur möbelsynpunkt, men det är både mer komplicerat att håla rent fronten, och det förvränger utseendet på invånarna. Lägg tusingen du får över i Rio karet i stället.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Har bestämt mig blir ett Rio 400 utan bänk..

Bygger en själv så jag kan förbereda för sump och el under karet samtidigt som jag då kan välja vilken höjd m.m. jag vill ha på bänken..

Så som jag ser det så ger det mig mer fördelar att välja själv och få till det så som jag vill ha det..

Kommer köra så som Älgen gör med överrinnings box m.m https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15842&highlight=juwel+vision

Tror det blir det bästa alternativet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du ej kunde komma på mötet i lördags såg att daniel hadde en ytavrinningsbox liggande. tror att det är en från firman Schuran. En riktigt bra ytavrinningsbox.

Flowbox:

flowbox.jpg

Att bygga bänken är nog bäst själv man kan få till snygga bänkar lika som att köpa en färdig lösning. Prismässigt är det nog dyrare att bygga själv men får som du skriver mer hur man själv vill ha det.

Uttag under bänken kan man ej få för lite utav å kör gärna med sådana uttagspaneler som man kan stänga av uttag för uttag.

Kör med 150watts lampan. 70watts är så begränsat då man skall köpa lampor.

Juwel Rio 400 så får du ju med 4*54watts T5 å komplettera med 2st 150 watt

Hadde själv köpt ett Vision 450 istället och de förvränger inte som Mr B skriver eller svårt att hålla rent fronten.

Om jag nu skulle beställa bänken så behövs den byggas om för sumpen men bygger jag själv kan jag göra bänken lite löängre än karet och dra upp rören vid sidan av och klä in det, Vad tror ni?

Nej byggd en inte större utan ha den samma storlek som karet.

Ytavrinnings rören drar du bakom karet så man slipper se dessa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker att Vision 450 är snyggt men skall man bygga bänk så blir det lite krångligare med den välvda delen men kanske kan fixa till det ändå..

Har fram till 14.00 att bestämma mig vilket jag skall ha .. svårigheter uppstår ju helt klart då man hittar följande

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=238827

http://www.reefcove.co.uk/forums/index.php?showtopic=1913&st=0

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=242970

Fasen att det skall bli så svårt att bestämma sig nu när man finner olika lösningar just för sump och orginal bänk.

Besked om vilket jag hugger kommer under dagen..

Skall se om jag kan få fatt i Daniel och se vad han skall ha för den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Wrang jag hadde nog borrat men med min ständiga otur så räknar jag ju kallt med att jag sabbar det hela :( istället för att få det bra..

Men du kanske är en hejare på det ? och kan hjälpa mig med borrandet..

Jag fick tidsfrist tills i morgon med att bestämma mig.

Det som snurrar i skalet just nu är ju om jag skall köra orginalbänken eller bygga eget.

Samtidigt så är ju 450 karet ruggigt snyggt men som sagt 1000kr till och skall det till lite borrande medför det lite rör och kopplingar samt en ytavrinning som skall limmas i m.m.

så kan nog räkna med att det hela går på runt 6000kr innan jag är klar. om nu det räcker..

Ny retur pump och rör m.m. kostar det med..

Går jag på 400 karet samt bygger egen bänk och borrar så kan jag landa runt 4000kr skulle jag tippa..

Men som sagt billig hobby ? ja då skall man spela bridge ihop med P.R.O det är billigt det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...