Gnarkill Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Är det någon som har köpt eller kör med Kalciumklorid från Akvarielagunen?funderar på att införskaffa mig det, sen är ju frågan ska man bara blanda ut det med vatten och sedan hälla i karet? Citera
oveb Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Nej för tusan, dom tar ju 350 spänn/kilo. Tyckte det såg konstigt/grovkornigt ut på bilden åxå.Det ska kosta runt hundringen.. Citera
Vargklo Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Jag köpte just detta fött i tiden (typ för 2-3 år sedan). Problemet som jag såg var att det inte fanns någon närmare specifikation på innehållet, typ om det är hydratiserat eller inte, det stod bara "Kalciumklorid 95%" och inget mer. Citera
acuario Postat 30 november 2008 Postat 30 november 2008 Kan de verkligen sälja till de priserna!!! Om inte så får de väl använda det själva till att isa av ingången till affären på vintern. köp här istället http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p1375_Calcium-chlorid-dihydrate-4-kg.html Citera
oveb Postat 30 november 2008 Postat 30 november 2008 Om inte så får de väl använda det själva till att isa av ingången till affären på vintern.Tänkte åxå på "Isfritt" när jag såg bilden... Citera
Gnarkill Postat 1 december 2008 Författare Postat 1 december 2008 vart ifrån köper ni som använder kalciumklorid? och hur använder ni det? Citera
1538Moss Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 KCL = contains 39.08 g K / 74.53 g KCL (assuem 100% purity salt)So per 10g KCl you'll have 5.24g K = 5243 mg. Dump this in 100l (25g) of tank water and your K will increase by 52ppm.Based on this each 1g KCL per 100L/25gallons water will increase K by 5 ppm.Kilde : http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1444786 Citera
Lasse Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Pål - jag vet inte vad du menar men KCl är kaliumklorid och Tom frågar om kalciumklorid - CaCl och den brukar vara di-hydrat - det vill säga CaCl+2H2O så din formel stämmer inte - möjligen för kalium men inte för calcium.MVH Lasse Citera
Gnarkill Postat 2 december 2008 Författare Postat 2 december 2008 man borde ju kunna tillsätta kalciumklorid utan att köra bailling, eller?eller ska jag satsa på att köpa flytande spårämnen istället och tillsätta?/Tom Citera
mekl Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 Det går att tillsätta endast kalciumklorid men inte för mycket då kommer en obalans att uppstå. Är det Ca värdet du vill höja? Hur mycket? Köp lite Natriumhydrogenkarbonat också slipper du en obalans./Mattias Citera
JensJ Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Det går att tillsätta endast kalciumklorid men inte för mycket då kommer en obalans att uppstå. Är det Ca värdet du vill höja? Hur mycket? Köp lite Natriumhydrogenkarbonat också slipper du en obalans./MattiasLivar upp denna tråd med en följdfråga. Vilken typ av obalans är det som avses? Överskott av kloridjoner relativt natrium? Jag har kört med CaCl i växtakvarium utan att någonsin kompensera med något annat (Ja, jag vet att växtakvarier är något helt annat men det borde inte vara TOTALT giftigt att hälla i)Följdfråga 2: Jag skulle också vilja öka halten Ca genom att enbart tillsätta CaCl-dihydrat men vad är lagom dosintervall så att det inte blir "för mycket"MvhJens Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.