Gå till innehåll

påfyllning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Fick tips på denna site om lite grejer från clas ohlson:

Dränkbar pump 450 l/h, 12 V (35-73) 125:-

Nivåvakt (22-3391) 195:-

Batterieliminator 3-12 V (32-1061) 210:-

Körde detta under sommarsemestern med gott resultat(sötvatten från litet akvarium på samma nivå som huvudkaret). Tror jag körde på 7,5 V. Priser från 2003 års katalog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.AH.: Bravo håller den ännu? Har testat att köra dessa nivåvakter med 24 V pumpar kopplade till transformator. Har testat en hel trave på detta vis. Inte en enda fungerade. De va ju själve den tyckte jag. Watt å volt för att inte tala om mr ampere har aldrig varit kompisar med mig. Men ändå. Jag vet att en pump kräver mellan 8-10 ggr A vid start åså. Åtminstone endel. Glödlampor däremot tar bara vad som anges i princip. Så då dimensionerade jag för det. Äh inte fasen. Så nu kör jag helt enkelt med nivåvakten kopplad direkt på en enfaspump. Tjohej! Nu fungerar det kanon. Nivåvakten skall ju igentligen inte tåla detta men det får den tåla. Är väl igentligen en vansinneskoppling så den får väl göras på egen risk. KOPPLA PÅ EN BRA JORDFELSBRYTARE på karet är väl fortfarande en livsnödvändighet.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog med denna nivåvakt till en kompis som är elektriker och han sa att det inte är några problem. Han dillade något om Wattampere/voltampere. Kommer inte ihåg, men han sa att det inte skulle vara några problem. Men: den som gör något med el gör det på egen risk. Jag kan inte stå för något som går fel, använd jordfelsbrytare.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du jag? Jag har inte byggt något med den. Jag ramlade över en tunze osmolator i stället. Så jag har en oanvänd nivåvakt som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med, kanske något till sötvattenskaret?

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropfrog-Magnus: Det står i katalogen att dessa nivåvakter är för 120 VAC/A (100VDC). VDC=volt direct current antar jag = likström. Däremot 120 VAC/A är väl= 120 volt alternating current / ampere. Det är där det står still för mig. 120 volt borde ju då inte funka för 220 volt. Din elektriker har ju rätt för min nivåvakt fungerar men jag begriper inte. Gillar inte sånt.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är såhär, en nivåvakt för 12 volt är ofta gjord för att klara i runda slängar 5 Ampere eller lite mer.

För att komma upp i 5 ampere vid 220 volt behöver du en förbrukning på 1100 watt.

Om man kopplar en liten 220 volts pump som kanske drar 15 watt så kommer du inte i närheten av vad kablar och annat i nivåvakten klarar.

Så det finns ingen risk för att det ska börja brinna eller liknande på grund av överbelastning.

MEN dessa 12 volts nivåvakter är ju inte godkända för att använda med 220 volt, så om nånting händer så är ju frågan hur det blir.

Att köra med 12 volt nivåvakt och liten pump gjorde jag förra sommaren, jag kopplade in nivåvakten på en skarvdosa som jag sedan kopplade in pumpen till.

Detta fungerade fint, fast det görs på egen risk iom att man inte vet vad försäkringsbolag och andra säger OM det händer nått.

Jag själv skulle dock säga att det är större risk att en lampa trillar ner i karet eller att en pump kortsluter.

Detta säger jag utifrån vad en kompis som är elektriker sagt, och min egen med erfarenhet av bilmekutbildning och renovering av träbåtar.

Men vilken elektriker som helst skulle fördöma att koppla på det viset om det ska göras efter konstens och lagens regler!

Och en jordfelsbrytare skulle inte hjälpa i detta fallet förren det var försent, en jordfelsbrytare kontrollerar att samma mängd el som skickas ut kommer tillbaka, och detta förhållande ändras inte förren du har ett jordfel där el kan smita ur kretsen.

Så det krävs att el "läcker" ut i t.ex vattnet och via jord hamnar nån annanstans än tillbaka i väggurtaget för att jordfelsbrytaren skall slå ifrån.

Ändrad av Zacke den 2003November25 kl 10:24

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att koppla ett relä mellan nivåvakten och pumpen. På så sätt sliter du mindre på nivåvakten och undviker risk för kortslutning.

En händig kompis kan säkert hjälpa till att löda ihop grejorna från Clas O :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp instämmer har just snackat med min elektriker kompis"verkar som om alla har en "smiley2.gifoch han ska nickra ihop ett relä och lite krafs åt mig sedan kan jag köra med vilken volt jag ville på pumpen men bättre med så lite volt som möjligt med tanke på kortslutning å sånt "är ju inte så farligt med en kortslutet 12v pump hellre det än en 220v som släpper strömmen rakt ut i sumpen"

jag återkommer med en beskrivningpå hur det blir !

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filip/Peter:

Har endast provat med automatisk påfyllning i samband med sommarsemestern och istället fyllt på själv resterande tid. Ny testning sker kring jul.

Koppling: Jag satte fast nivågivaren på skummaren i akvariet (man är tvungen att vända på flottören för att givaren skall bryta istället för att sluta vid hög vattennivå). Pumpen placeras i sötvattensbehållaren med en slang till akvariet. Slangen skall mynna ovan vattenytan i akvariet. Koppla pump och nivågivare i serie från transformatorn (batterieliminatorn) ( dvs transformator – nivågivare – pump – transformator) tex med hjälp av bilelssladdar. Om sötvattensbehållaren placeras i nivå med akvariets vattennivå slipper man (?) oroa sig för katastrof om det blir hävert från akvariet till sötvattensbehållaren.

Pumpen jag använde är gjord för 12V/1,7 A, medan transformatorn ger max 1,25 A. Vet ej om detta kan vara olämpligt. Transformatorn har i alla fall överbelastnings- och kortslutningsskydd.

Jag skulle inte våga köra en 120 V nivågivare nedsänkt i saltvatten på 220 V spänning, med eller utan jordfelsbrytare. 12 V räcker gott för mig med sånt jag gör själv (…sade jag som i helgen byggde om en 2-lysrörs skrivbordslampa till en ljusramp).

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett relä slipper du vända på nivågivaren. Jag (hmm... min kompis om jag ska vara helt ärlig) byggde ihop en enkel vattenpåfyllare med grejor från Clas O enligt receptet ovan + en relä mellan pumpen och nivågivaren.

__________________

En groda i en brunn vet ingenting om havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser bara att pumpen har en sladd och hur ska då den kopplas till både transformatorn och nivåbrytaren? Har nivåbrytaren och transformatorn två uttag också?

Mvh Sebastian Balck

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har i ca 1½ år kört med en hemma byggd nivå på fyllare

jag kör mitt på 12 v, mellan nivåvakten å pumpen har jag ett bil relä (pumpen är en pentrypump 12 v)

__________________

/Igge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IGGE:Finns det alltså fler än ett uttag på nivåbrytaren,transformatorn och pumpen. Pumpen har ju då en sladd till transformatorn och nivåbrytaren och hur har du löst det med den sladden som inte fanns där från början? Den lär vällinte hålla tätt? Har du något kopplingsschemaeller enbild på det?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nivåbrytaren har 2 st sladdar ena är kopplad till strömkällan (12v dc) den andra går via nivåbrytaren --- relät-- pumpen

jag ska försöka rita upp det

__________________

/Igge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med samma pryttlar en

nivågivare från classe 195:-

en pentrypump biltema 79.90:-

ett eget relä "bewator inbrotsslarm"

& en 12 trafo!

det viktiga är att man har ett 12 v relä om pumpen drar merän 1A ,den infon får man på classes hemsida inte i bladet som följer givaren :-( jag körde utan relä först med följd att givaren hakade upp sig och fyllde hela sumpen :-( den orkar bara med 1 Ampere, är pumpen på mera så funkar inte givarenvarje gång = farligt,sätter man ett relä i mellan så behöver givaren bara "dra" relä't så nu funkar det fint ! ang koppling så är det ju lite beroende på modell på relä

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp bra ritat "satt och funderade på hur jag skulle rita "

men jag har inte din extra option lampan smiley2.gif

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja lampan é bara för att man skulle kunna se när den kördes

Vill man så kan man lägga in en extra nivåvakt eller en 3:e så kan man sköta allt

1:a nivå min i sump

2:a nivå låg i vattenkärlet. Stänger av pump. larmar med summer etc

3:e nivå för låg i sump å pumpen stänger av sump pumpen

men kör man på den 3.e så är det helt annat schema eftersom pumpen här körs på 230Volt

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du ett schema på 220 volts pump ? funderar på en vakt till nivån i stora karet så att den slår av returpump ,så den ej kan svämma över karet

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...