Gå till innehåll

påfyllning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag skall lösa det hela på ett lite annat sätt (litar inte på nivåvakter och är bedrövlig på elektronik)

Mitt kar är har ytavrinning ner till en sump. Från sumpen pumpar jag upp till karet.

I sumpen har jag ytavrinning ner till avloppet.

Jag har dragit en vattenledning direkt till karet och på denna kopplar jag en magnatventil med en timer. Jag ställer in lämplig tid för magnetventilen att byta vatten (ex 1 min per timme)

Överflödigt vatten rinner ner i avloppet.

Om jag av någon anledning vill göra rent karet manuellt (ex om det är skit på botten) vet jag att karet fylls på inom ett par timmar.

Blir det strömavbrott rinner vattnet ner till sumpen och ut i avloppet via ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

En liten detalj är ju då att om nu du fyller en massa sötvatten och det rinner över och ut i avloppat så slutar det ju med att du har lätt saltat sötvatten i karet, det e ju kanske inte så lämpligt, eller har jag missförstått!?

Men du kanske inte har saltvatten iofs ...... å då e de ju lungt =)

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ne det funkar ju bra i sötvatten men jag vill gärna ha kvar mitt ´"salta "vatten :-) discusfreak då kör du med en sån där magnetventil från tex en tvättmaskin ? va inne på det först ! jaså litar inte på en nivåvakt, hmm men en mangnetventil & timer litar du på ? smiley2.gif

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Guest sgadrian

En liten fråga här. Jag har nu 2st. nivåvakter och skulle vilja koppla en pump till dessa och på så sätt fixa mig en automatisk vattenpåfyllare. Om jag nu köper en transformator på classe som levererar 12VDC och en pump som kör på 12V behöver jag då ett relä som det är ritat på bilden här ovan eller kan jag bara koppla allt i serie? 1 givare som stänger/öppnar och 1 som bryter i reserv. Såhär :

topoff.GIF

Är inte relät till för att man skall kunna köra både 12V och 230V? Exempelvis om man vill köra med en vanlig pump på 230V. Jag är ju helt nollad när det gäller elektricitetsmiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

nej du måste nog ha ett relä jag citerar mig själv i denna tråd

"

det viktiga är att man har ett 12 v relä om pumpen drar merän 1A ,den infon får man på classes hemsida inte i bladet som följer givaren :-( jag körde utan relä först med följd att givaren hakade upp sig och fyllde hela sumpen :-( den orkar bara med 1 Ampere, är pumpen på mera så funkar inte givarenvarje gång = farligt,sätter man ett relä i mellan så behöver givaren bara "dra" relä't så nu funkar det fint ! ang koppling så är det ju lite beroende på modell på relä"

alltså kolla vad pummparna drar i amp och sedan vad givaren klarar i belastnig ,så vet du om du behöver ett relä heller inte men troligen behöver du

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Detta hittar jag om givarna och pumpen kommer förmodligen bli en 12V/1.7A från classes.

Givare :Maximum Switching Rate 20W Maximum Switching Voltage 200V Maximum Switching Current 0.6A Contact Withstand Voltage (DC) 250V Contact Resistance 0.3W max Temperature Range 122-F

Om det nu behövs ett relä kan någon länka till ett så jag vet vilken typ det skall vara.

Tack så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med att köpa på Kjell & company har samma ide med nivåbrytare. Antingen normalt stängd (NC) eller normalt öppen (NO)

36037 59:-

Vätskenivåströmbrytare

------------------------------------------------------------ --------------------Nivåströmbrytare med flottör för kontroll av vätskenivå. Max 100V / 1A. Monteras vertikalt. Arbetstemperatur: 0 till +70°C. Längd: 42 mm. Diameter flottör: 24 mm. Monteringshål: 8 mm. Kabellängd anslutningskabel ca: 10 cm. För NC-slinga

(normalt sluten).

36036 59:-

Vätskenivåströmbrytare

------------------------------------------------------------ --------------------Nivåströmbrytare med flottör för kontroll av vätskenivå. Max 100V / 1A. Monteras vertikalt. Arbetstemperatur: 0 till +70°C. Längd: 42 mm. Diameter flottör: 24 mm. Monteringshål: 8 mm. Kabellängd anslutningskabel ca: 10 cm. För NO-slinga

(normalt öppen).

36037.jpg

Korrekt för att nivågivaren ej skall bränna/klibba fast och pumpen går hela tiden så har man ett mellanrelä på 12.

När relät drar såstänger den relät och man får en krets och pumpen 230V startar.

Att välja relä harbetydelse, det beror på vad du har för 12V transformator. Om den levererar Växelström 12V eller Likström 12V

Men en sak gemensamt spolen skall vara på 12V

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör givaren som clasohlson har den kan man vända tungstenselementet på om den ska sluta heller öppna , fungerar Mycket bra ,sedan har jag nu i snart ett år andvänd ett 12vdränkbar pump helt i plast för 79:- från biltema fungerar över förväntan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Anledningen till att ni kör med 12V är det för att ni inte vill ha 220V gående igenom akvariet? Om man nu vill lära sig lite också så skulle det vara möjligt att köra ett relä med 220V spole och en 220V pump så att allt bara kopplas in i väggen? Anledningen till varför jag frågar är att jag köpt ett system ifrån www.autotopoff.com och han sålde det till mig utan relä eftersom de har ett annat nät i USA. Jag fick en guide ifrån honom där det står vilka sladdar jag skall sätta på ett 220V relä. Men eftersom alla här pratar om 12V så tänkte jag att det kanske vore lite säkraresmiley1.gif Och jag har ingen aning om vilket relä jag skall köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Ok då får det bli ett relä med en 12V spole och en 12V AC/DC adaptor. Skulle dessa komponenter fungera ihop :

Relä : http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q115q568&ic=N &sw=3990

Pump : http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q121q234q417q425& ic=N&sw=1684 12V pumpen

Adapter : http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q117q118&ic=N &sw=4658

och sedan koppla de enligt Wrangsskiss?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Nu har jag fastnat vid eleminatorerna. Pumpen från classes är på 12V och drar 1.7A måste man då ha en eleminator som klarar 1.7A eller räcker det med en på 1A? Om inte kan man då inte istället sänka utspänningen så eleminatorn klarar mer belastning? Detta är inte min grej men skam den som ger sigsmiley1.gif Anledningen till varför jag frågar är att priset skiljer sig rätt kraftigt ju mer ampere de klarar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Jag har nu läst mig till att adaptorn måste klara den ström som pumpen drar men klarar pumpen gå på 7V så borde det bli en mindre ström och på så vis gå. Jajja hoppas jag inte är ute på en trehjuling nu barasmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm kollade lite på classe det fanns ju inte så mycket att välja på kanske men, du har möjligtvis inget gammalt nätaggregat till en gammal pc"AT"liggande ? tar ju lite plats men har mycket ström uttag och klarar upp till 10A på +12v, bra om man har tänkt andvända flera 12v prylar under sin bänk !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Fick ett tips ang. detta, man tar ett skymmningsrelä från Clas isjön eller liknande och klipper bort dioden som utgör själva ljusbrytaren och kopplar på en nivåvakt modell klasses på kablarna där dioden suttit.

meningen med detta är att dioden matas med låg spänning och genom att koppla nivåvakten enligt ovan så är problemet med spänning löst billigt och enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett tips ang. detta, man tar ett skymmningsrelä från Clas isjön eller liknande och klipper bort dioden som utgör själva ljusbrytaren och kopplar på en nivåvakt modell klasses på kablarna där dioden suttit.

meningen med detta är att dioden matas med låg spänning och genom att koppla nivåvakten enligt ovan så är problemet med spänning löst billigt och enkelt.

japp en sådan kör jag med, bara att plugga in önskad pump i skymningsrelät,men den är inte koplad till Classe givare utan till en liknade som suttit i en bil. Fråga mig inte vart i bilen för jag är helt "lost" på bilar.Det är inte jag som byggt den utan en annan vid namn Staffan i Falköping.

Den fungerar klockrent och han har tydligen kört med dom i flera år. kanske kan klämma fram en bild om jag orkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...