Gå till innehåll

påfyllning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag kör med samma pryttlar en

nivågivare från classe 195:-

en pentrypump biltema 79.90:-

ett eget relä "bewator inbrotsslarm"

& en 12 trafo!

det viktiga är att man har ett 12 v relä om pumpen drar merän 1A ,den infon får man på classes hemsida inte i bladet som följer givaren :-( jag körde utan relä först med följd att givaren hakade upp sig och fyllde hela sumpen :-( den orkar bara med 1 Ampere, är pumpen på mera så funkar inte givarenvarje gång = farligt,sätter man ett relä i mellan så behöver givaren bara "dra" relä't så nu funkar det fint ! ang koppling så är det ju lite beroende på modell på relä

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Jag körde med en pentrypump (typ Classe/Biltema) , men efter ett halvår märkte jag att det kom brunt vatten i början när man pumpade vattnet.

Det visade sig att hela pumen var i plast , men axeln var i stål och rostade för fullt. Ett litet misstag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ford scorpio den inehåller kretskort och två brytare,lite stor ca 10cm ,men det funkar även med andra men då måste du vända på flotören.jag har kört det i4år alldrig felat någon gång.Använder till påfyllning och överfyllnads skydd.Mvh Stefan Ps Ford kontakten trär du ett 25mm pvc över så har du något att fästa i. Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag testar med hävert och vakum. Två slangar mellan dunk med osmosvatten och sump.

En slang som går från botten av osmosdunken till botten av sump. (påfyllning)

Ett rör/slang från vattennivån från sumpen till topp på dunk.

Dunken är placerad i tvättstugan 15 m från akvariet och höjd ovanför sump.

Tanken är att när nivån i sumpen är under röret vid vattenytan så kommer vatten rinna till från dunken. När nivån stiger och kommer upp till röret så täpper den till och när vatten nivån stiger i röret till samma höjd som nivån i dunken så stannar tillflödet.

Röret är 16 mm och går upp bakom akvariet och kopplad till 1/4" slang som går vidare till dunk.

Anledning att jag satt grövre rör innan slangen är att när nivån sjunker så skall vattnet hinna rinna tillbsks från röret när luften sugs in så att inte vatten dras med till dunken.

Vid första testat använde jag en vanlig vit-transperant 25 l vattendunk. Jag hade inte tänkt på hur stort underttrycket är när dunken står halvmeter ovanför sump och dunken sögs ordentligt ihop av undertrycket. Jag har nu skaffat en kraftig dunk (kan stå på den) men har inte kopplat dit den ännu... Hoppas att min lilla konstruktion fungerar vid nästa test... i så fall behöver man inga pumpar och givare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...