Gå till innehåll

Några fråger


Daniel82

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar .

O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ??

Det jag har just nu är

Koralsand

Levandesten

färdigköpt saltvatten

pump

cycle

akvariest är 60 liters

Nåt mer som behövs i akvariet?

Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ?

Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ?

Hoppas att man kan få litte svar .

Tack

Mvh Daniel

Vilka koraler ska jag ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel! Många frågor har man ofta i starten, och att ge ett rent svar på att dessa och dessa fiskar/koraller ska/kan du ha är nog svårt, men man kan ge en liten fingervisning om vad som kan funka iaf.

Ditt akvarie på 60 liter är ju begränsat vad gäller fiskar, många av de som vi har i våra akvarier blir rätt så stora och växer ur ångas akvarier under tiden man har dem, och man får då sälja dem vidare eller gå tillbaks med dem till affären ifall de kan ta emot dem.

Många gobies och clownfiskar kan vara ett bra val, då flera av dessa har ett begränsat revir, även i det vilda. Läs på om de du tycker är intressanta och se vad andra säger om dem samt vad de kräver i utrymme samt om de är vänliga mot andra fiskar, det kan ju också vara en avgörande faktor.

Det jag råder dig att köpa allra först är en bok där du kan läsa lite om vad som händer i akvariet vid uppstart, de olika faserna med olika värden osv, en bok som heter Saltvattensakvariet av Daniel Knop.

Kolla sen in svenska Reeflex och vårt eget artregister när det närmar sig inköp.

Du skriver att du har "cycle", vad menar du då?

Hoppas du fått några svar iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I normala fall tar det kanske tre-fyra veckor innan man bör släppa i djur, starta då med några snäckor och kanske ett par små eremitkräftor. Fiskar får du vänta lite med.

Nitratvärdet måste vara på nästan noll innan man släpper i djur.

Är det ett clownhotell du har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

jag tycker att du ska gå och köpa dig en bok om saltvattensakvarium.. där får du det som du behöver veta i starten. sen kan man aldrig bli full lärd om saltvatten.. du kan också följa upp några trådar här på forumet så du ser hur andra har gjort. vad man inte ska göra och ska göra. det är rätt mycket att tänka på så det inte blir fel. det är kanske inte jätte billigt att hålla ett saltvattenskar så man ska tänka sig för vad man gör. lycka till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag tackar för alla svar .. Jag vet att det är dyrt eller har märkt det :) Men kommer fullfölja det ändå ,<fast plånboken bli tom:) Jag har fått kontakt med en bra zoo affär med saltvattenfisk i ängelholm . Som har förklarat för mig ,så just nu kolla jag värderna . Jag håller på att leta efter ett störe akvarie ,men inte hittat nått än . Detta lilla är bara nu i början ..

Tack igen för era svar ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...