Gå till innehåll

Clown fish disease?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Tre av mina fyra clowner har fått en massa vita prickar på sig, som vita prick fast extremt många prickar och en clown har typ vita sträcket som går över huvudet blivit bleknat å blivit orange, som att de är genomskinligt ungefär. Dom äter och simmar på som vanligt i övrigt, han med blekt sträck är kanske lite blygare än vanligt.

Clown fish disease? kan de vara det?

Vad behandlar jag med?

/mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog vanlig prick. Det bästa är om du kan sätta fiskarna i ett rent kar utan inredning, sänka salthalten och medicinera med ett kopparpreparat.

Jag tycker att kirurgerna borde ju få sig nå prickar då också. de är bara clownerna som är smittade verkar de som.

Hur som helst så nu börjar han bli svart på gälarna också. Är de vara å färde nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på Brooklynella, det finns massor med info och bilder så du kan avgöra om det är det du fått och vilka behandlingar som är lämpliga. Det brukar vara enkelt att skilja från Cryptocaryon eller Oodinium eftersom clownerna får ett sorts slem vid Brooklynella

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...